2011-04-26  17:58:13

Dagens ridpass

Hade två hästar att rida samt en att longera i dag, tre små bebishästar! Gick bra med alla tre, och jag som fortfarande är i dålig kondition efter sjukdomen är skapligt trött nu, haha...

True Lies "Trulle" valack f.05 imp. Irland
Började med att rida Trulle som jag inte ridit på ett tag, dels beroende på att min sjukdom gått lite upp och ner och dels beroende på att han varit halt igen. Nu är han dock i igångsättningsfasen och får skrittas/travas i ungefär 20 min på rakt spår. Lättare sagt än gjort på den ponnyn... Han påminner lite om Ponnyakuten-Lisas Star om ni förstår vad jag menar. Har väldigt mycket överskottsenergi som han lägger på fel saker, men jag hoppas att det blir bättre ju mer han kommer igång.

Tänkte först rida ut på honom då vi har en jättefin väg som lämpar sig väldigt bra för hans del, men då jag glömt säkerhetsvästen hemma kände jag inte för att riskera livet vilket man gör genom att rida ut på denna ponny, tro mig! Red i stället i paddocken, vilket gick väldigt bra. Han var lite studsig men mestadels skötte han sig. Satte även på honom en martingal i dag eftersom han har en tendens att slå väldigt mycket med huvudet, det funkade bra!

Nikolas "Niko" valack f.07 e. Couleur Rubin-Hamilcar
Lille Niko fick trimmas lite i paddocken, red lite bomövningar vilket alltid är lika bra för honom då han har en väldigt kort och trippig gång. Hade 7 galoppbommar på långsidan och 3+3 travbommar på serpentinbågarna. Värmde upp i trav med mycket serpentiner, jobbade samling i själva bågarna och sedan att få ut honom och rida över tre bommar varje gång vi passerade medellinjen. Det gick väldigt bra även om det blev några galoppfattningar i början!

I galoppen jobbade jag mest med att få ut sprången på långsidorna, då det är någonting han verkligen behöver bli bättre på. Måste dock säga att han redan blivit betydligt starkare i sin galopp sedan första gången jags att på honom! Är över lag väldigt nöjd med passet, han skötte sig väldigt bra (som vanligt...)

Alcameras Peu De Choix "Pottan" valack f.09 e. Alcamera la Silla - Rodlease Dancing Gold
Pottan eller Putte som han också kallas är alltså ungponnyn som kom till stallet i veckan, så himla fin! Verkligen en sådan ponny som man hade velat ha för några år sedan... Han fyller ju tre i år så än är han inte så stor, men beräknas bli maxad D. Är fortfarande lite hingstig av sig då det inte var så längesedan han kastrerades, men han är ändå väldigt snäll och go.

Pottan longerade jag alltså, och det gick bra! Måste säga att han har väldigt fina gångarter, galoppen ska vi inte tala om! Pappa Alcamera är ju en Selle Francais, så han ser mycket ut som en liten storhäst. Måste filma/fota honom någon dag, helt underbart fin är han! Är det förresten någon här som är bra på franska som kan översätta "Peu de Choix" åt mig? Mitt Google Translate funkar inte...

Funderar även på att göra den listan med inlägg som Heidi gör, skulle ni vilja det?


Louise
PUBLICERAT: 2011-04-27, 17:12:17

Peu de choix - få val. Tror jag iaf:)


Sally
PUBLICERAT: 2011-04-27, 22:17:51 | URL: http://showjumpers.blogg.se/

Peu de Choix betyder - inget val :)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: