2011-04-06  21:16:22

Hoppträning med Kadoor

I dag var det som sagt hoppträning med lille Kadoor/Kaddelorken/Korven/Pricken. Det gick faktiskt superduperbra, hade inga jätteförhoppningar eftersom jag bara hoppat en gång sedan början på december. Han kan ju vara väldigt seg, men i dag var han verkligen pigg och alert! Bara man är på honom från start och uppmuntrar honom hela tiden så gör han verkligen sitt bästa, och det är ju alltid trevligt!


Värmde upp med lite voltjobb först, sidvärtsrörelser och tempoväxlingar. Han var inte lika klockren i formen som sist men han gick fram till handen bra och det är ju alltid något att sträva efter. Sidvärtsrörelser är inte hans grej, så det får vi jobba mycket på! När vi var klara med det så travade vi cavaletti, antingen kunde man rida på tre steg lite kort eller två steg lite stor och då han ju inte har nån jättetrav + är lite loj så kände jag att köra mest på två, och det fixade han jättebra!


Värmde upp i galopp med lite bågar i förvänd galopp, volter och tempoväxlingar innan vi började hoppa fram över ett murskynke på volt. Första gången blev det lite knackigt och han var inte riktigt framme, men sedan gick han som en klocka, kände verkligen att jag kunde bli klar i handen och bara låta hindret komma till oss! Började i vänster varv och sedan höger.


Gick över till en övning som påminde om cavalettiövningen, fast nu fyra studs, ett galoppstång och fram till en oxer (som var ett räcke första gången). Trodde att det ev. skulle bli lite långt för honom men han svarade så fint fram och ahde verkligen inga problem med det! Hoppade den fyra gånger ungefär, ingenting högt men tävlingsmässiga höjder i alla fall. En superövning om man sedan vill hoppa upp hästarna!


Efter studsövningen så blev det en kombination och båge till murskynket. Första gången kom vi lite nära in och då blev han lite vinglig ut ur kombinationen, men resterande gånger hoppade han riktigt fint. På sista höjningen tog han ett jättesprång så jag fick verkligen klamra mig fast, haha. Hoppa kan han i alla fall!


Avslutade med att hoppa en linje med ett räcke in och en vattenmattaoxer ut, lite tittigt då det både var matta samt helvita bommar, men Kadoor är ju inte tittig så det var nemas problemas. En ganska klurig distans med tre galoppsprång, är det 1-2 så hinner det ju inte bli så himla fel och är det 4 eller mer så får man tid på sig att rätta hästen, men på 3 är det lite klurigare!

Hur som haver så kom vi lite kort in de två första gångerna, och då beslutade jag mig för att gå på fyra vilket funkade helt okej med honom. Tredje gången kom vi lite större in och då blev det lite kort på fyra, men eftersom distansen var som den var så hann jag inte ändra så mycket. Avslutade dock superbra och fick ett jättefint språng ut!

Så himla glad på den här hästen just nu, gör verkligen alltid sitt bästa och har börjat svara på skänkel och övriga hjälper väldigt bra! Det är inte ofta jag ger positiv kritik åt mig själv men jag måste säga att jag rider Kadoor väldigt bra och att vi har klickat bra! Haha. Ska rida honom på söndag och sedan är det markarbetesträning som gäller på måndag!


Eleonor - Vinn smycke värde 395kr
PUBLICERAT: 2011-04-06, 22:14:36 | URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/

Bra ritningar! Mycket lättare att förstå än de man gör slarvigt i PAINT.


Samuel Blomberg
PUBLICERAT: 2011-04-07, 21:53:59 | URL: http://najjethebest.bloggplatsen.se/

Hur har du gjort ritningarna?:D



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: