2011-06-19  15:32:39

Narco - fredagen den 17:e juni

Lovade ju att visa banskisser osv. från när jag hoppade Narco & Cormena i fredags så det får komma nu, hoppade för Anna och jag är verkligen jättenöjd. Vi jobbade mycket styrkeövningar som serier och studs och även att kunna komma från en serie som kortat ihop hästen och sedan gasa på ut mot en trippelbarr. Narco har ju sin styrka i att han är väldigt stark, så det var en träning som han trivdes med.


Började att hoppa fram på en studs där svårigheten var att rakrikta honom i volten, han vill gärna gå och överböja sig något och då hoppar han lite snävt över studsen ut. Gjorde det bra, högervarvet var rätt mycket bättre än vänstervarvet, där fick jag kämpa rätt mycket och det är ju trots allt en hel del häst man sitter på när man sitter på Mr Biff!


Gick över och hoppade en serie på fyra räcken, ett galoppsprång mellan varje. Minns inte exakta avstånden i huvudet men det var rätt tight i alla fall så det var en ganska tuff övning. Tog upp den något mot slutet och då fick han verkligen jobba!


Hoppade en lite enklare linje, sju språng mellan om man tog upp tempot något vilket var meningen eftersom han fått korta sig så i den tidigare övningen. Jag kan verkligen inte sticka under stol med att jag ogillar trippelbarrar, så när Anna började ta upp den började jag mesrida lite och vi fick in nåt extrasprång. Efter lite skäll tuffade jag dock till mig och det gick bättre, jäklar vad den här hästen kan hoppa säger jag bara!


Hoppade en lite längre övning på tre hinder och totalt sex språng. Först skulle men alltså rida ut galoppen på max för att sedan korta ihop och över serien. Lättare sagt än gjort när man sitter på en stark, hingstig valack på 170 cm. Gasen funkade väldigt bra men bromsen var det svårare med, så jag fick lägga in någon volt och skola honom men allt eftersom gick det bättre.


Avslutningsvis hoppade vi en bana på åtta hinder och sexton språng, en rätt tuff bana med andra ord. Hoppade den på 90 cm för att få en bra skolrunda och det fick vi, även om Narco var rätt stark stundtals. Svårast var de gånger man var tvungen att ta ihop honom efter hans jättesprång på trippeln men i övrigt skötte han sig ypperligt!


Alexandra
PUBLICERAT: 2011-06-19, 18:27:07 | URL: http://alexxandrran.blogg.se/

shit va fina skissar du gör



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: