2011-03-20  17:07:12

Min åsikt om de olika hästtyperna

Det har ju blivit ett jäkla tjafs efter Heidis inlägg om travare och fullblod, till stor del håller jag med henne och sedan får man ju ha sin åsikt så jag förstår mig inte på många som hoppar på henne som person och ryttare. Ni säger att hon är omogen på grund av det hon har skrivit, vad är inte ni då? Ska inte ni försöka stå över henne då och inte komma med en massa skit tillbaka?

Då jag fått frågan om hur jag står i frågan så tänkte jag skriva ett litet inlägg om olika hästtyper och -raser. Man kan inte älska alla och särskilt travarfrågan är ju en fråga som alltid kommer att vara aktuell, den har jag känt till sedan jag var liten och läde insändarsidorna i Min Häst.






Varmblodstravare: De är avlade för att springa framför en sulky och that's it. Varför köper man inte en häst som är skapt för att ridas på om det är ridning man vill ha den till? Jag har verkligen inget emot folk som bara vill hobbyrida och skrutta runt i skogen eller kanske hoppa någon gång ibland, men folk som på riktigt tror att de ska kunna jämföra sina hästar med hästar som är avlade för ridning borde ju verkligen ta av sig cyklopet och se hur verkligheten ser ut.

Jag har inget emot varmbloden i sig och självklart finns det de som är mer lämpade för ridning än andra, ett exempel är den ryska Orlovtravaren. De är egentligen inga renodlade travhästar men i Ryssland används de till trav. Min absoluta favoritdressyrhäst genom alla tider är Balagur, som gick på travbanorna som unghäst! Han är ett exempel på att varmblodstravare kan lyckas som ridhästar, men å andra sidan... Hur ofta ser vi egentligen Orlovtravare i Sverige? Nej, här är det först och främst Franska, Amerikanska och Svenska varmblod och de raserna lämpar sig enligt mig inte för ridning.

Nej, Balagur är mitt undantag som bekräftar regeln och jag skulle personligen hellre inte ha någon häst alls än att ha en avdankad travare...




Engelskt fullblod: Så gott som alla dagens hopphästar har fullblodet Ladykiller i stamtavlan och jag ser gärna att man har lite fullblod i hopphästarna eftersom att de förbättrar halvblodsaveln! Ett rent fullblod hade jag nog inte velat ha, men då har jag inte heller fått möta något riktigt fint, renblodigt fullblod. De flesta fullblod jag ahr träffat har varit vad jag anser är "typiska fullblod" - nerviga, ofta halta, dåliga hopphästar, dåliga gångarter osv. Skadorna har ofta berott på förslitningsskador som de fått pga. att de gått på banan, så det vet jag inte om man kan skylla på rasen i sig.

Nej, jag ser gärna en gnutta fullblod i de hästar jag rider, men det får absolut inte bli för mycket av det goda - dvs. inte mer än max 50% fullblod. Nisse, som jag anser vara en av de bästa hästar jag ridit har ju mycket fullblod i sig, så nej, en gnutat fullblod är absolut ingenting jag beklagar mig över



Jag tänkte fortsätta med de här inläggen då de finns en hel del raser & hästtyper jag vill gå igenom, men jag är på tok för dålig på att fatta mig kort så det blir nog bäst att köra 2-3 åt gången! Nästa inlägg kommer att handla om Angloaraber och Arabiska fullblod!


Louise
PUBLICERAT: 2011-03-20, 17:55:13

Tror att folk reagerar så som de gör för att de kanske har travare/fullblod och inte vill se sina älsklingar "smutskastade", eller något sånt.

Men Heidi var tydlig med att det var så hon tyckte, så det är väl inget problem att hon skriver som hon gör? Hiss till folk som vågar säga och stå för vad de tycker!:D

Kan ju även tillägga att jag har ridit ett oräknerligt antal travare, och äger/har ägt travare/fullblod;)


Lovisa
PUBLICERAT: 2011-03-20, 19:53:11 | URL: http://loviisaslife.blogg.se/

Håller med dig om dessa raser :)

Men alla tycker olika och det är nog så som personen här innan skrev att de som har travare inte vill se sina hästar "smutskastade".

Men alla måste ju få tycka som man vill liksom, inget att reta upp sig på ;)

Jätte bra blogg <3


Lina - Vinn ett flätat pannband från Hannas Häst & Foto!
PUBLICERAT: 2011-03-20, 21:02:57 | URL: http://sallberglina.blogg.se/

Inte skulle man väl sätta ett svenskt halvblod på travet? Nej, jag tror inte det. Däremot finns det riktigt fina fullblod som inte har fullt så taskig exteriör som många varmblodstravare kan ha, men tyvärr är de ofta "kalla" i benen.


Karin
PUBLICERAT: 2011-03-20, 21:03:32

Jag tycker jätte mkt om fullblod och arbaiska fullblod :D:D


sarakarlsson
PUBLICERAT: 2011-03-20, 21:05:59 | URL: http://sarakarlsson91.blogspot.com

Ladykiller är väl inte direkt det kändaste och bästa fullblodet menmen:P...


Lina - Vinn ett flätat pannband från Hannas Häst & Foto!
PUBLICERAT: 2011-03-20, 21:55:09 | URL: http://sallberglina.blogg.se/

SV: Okej. Märkligt! Här stannar de kvar och är ivägen. Men du kanke hittar snart. Du gör grymt fina designer. Gillar bilderna som byter


sarakarlsson
PUBLICERAT: 2011-03-20, 22:23:01 | URL: http://sarakarlsson91.blogspot.com

känns lite fult att svara på det du skrev:P men om jag ska göra det så ska jag ju enda säga det som kommer från mig:P. jag har faktiskt inte haft en häst som haft ladykiller i stammen, och inte heller tycker jag att ´det är så himla många med den i sig som du säger. men aja slutdiskuterat vi tycker inte lika vilket är fullt normalt:) jag gillar verkligen de lite hetare och smidigare hästarna :)


sarakarlsson
PUBLICERAT: 2011-03-20, 22:36:10 | URL: http://sarakarlsson91.blogspot.com

ja han är en gammal och gedigen hingst som har stått bakom många bra hästar, jo jag har också pratat med många uppfödare, och jag vet att han ligger bakom många bra hästar, men på dig lät det som att han fanns bakom alla svenska halvblod!:P



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: