2011-03-15  19:28:10

Pyssel

Nu är jag hemkommen från stallet, blev bara där i ett par timmar eftersom jag helt enkelt inte orkade vara uppe längre. Men det lilla är bättre än inget, inte sant? Spenderade större delen av tiden med lille C-I som dagen till ära såg mer ut som ett troll än en ponny. Så kan det gå när jag inte är där och kan frisera honom allt för ofta... Han är en såndär ponny som behöver extreme makeovers lite då och då då han har en benägenhet att låta sin man, svans och päls växa snabbare än blixten. Hur som haver så ägnade jag dagen åt att frisera den lille lite, han blev faktiskt riktigt fin!


Började med svansen, som ni ser så släpar den nästan i marken... Challe har en otroligt tjock och fin svans och den tar verkligen ingen skada av att man borstar igenom den varje dag (vissa hästar, Kiara till exempel, har ju väldigt tunn svans och då ska man gärna undvika det om man vill få en tjockare svans) men nu hade det väl varit lite slarvigt på den fronten. Tjock som den är så tar det en himla tid att borsta igenom den, men det är det värt! Klippte av den en dryg decimeter. Förr klippte jag den alltid väldigt kort men ärligt talat så är han finare i lite längre svans!

Det som växer snabbast på Challe måste helt klart vara hans öronhår... Förr, när jag tävlade honom var jag tvungen att klippa dem i alla fall inför varje tävling (dvs. varannan helg), för annars fick han små tofsar i öronen på direkten... Som tur är så är det ju enkelt att fixa, bara att klämma ihop öronen och klippa och eftersom han är så snäll och orädd om sina öron så kan man även klippa lite innuti dem.


Något av det som påverkar Challes utseende är hans "skäggs" vara eller icke vara. På vintrarna blir han extremt skäggig och det får honom att se väldigt mycket grövre ut än vad han är (även om han redan är väldigt grov), så att ansa där gör att han tappar en hel massa kilon i ansiktet, haha. Kan lätt se lite hackigt ut de första dagarna men ger man det bara ett par dagar så ser det snart fint ut!


Manen är förstås viktig att hålla fräsch eftersom att den förbättrar helhetsintrycket avsevärt. Jag brukade alltid tävla Challe i knoppar men det har man ju inte på till exempel på träning eller när man bara rider hemma så därför har jag alltid försökt se över hans man så ofta som möjligt, ett tag var jag helt manisk på den punkten och hade alltid saxen i högsta hugg, haha... Challe har en extremt tjock man som kan vara väldigt svårt att få jämn, men jag tycker att jag lyckades ganska bra!

Fixade även pannluggen som hunnit bli lång och stripig, han är mycket sötare i sprikrak och lite kortare (i höjd med ögonen)! Sist av allt ansade jag svansroten, tycker att det ger ett mycket mer städat intryck än att svansen är på tok för tjock upptill. Glömde dock att ta kort på dessa två, det får bli en annan gång!

I morgon eller i alla fall inom en snar framtid måste jag ta tag i att ansa hans lurviga ben också, de blir helt otroligt lurviga om man inte sköter dem så det är verkligen välbehövligt...


Lovisa
PUBLICERAT: 2011-03-15, 20:06:16 | URL: http://loviisaslife.blogg.se/

Jag klippte håret under hakan på min ponny också, det var så himla skäggigt :)


josephine
PUBLICERAT: 2011-03-15, 23:31:37

han blev verkligen jättefin :)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: