2011-03-25  21:58:04

Svar från frågestunden!

Hej, vill du ligga med Siddan?
Hej, jag har aldrig träffat honom så jag vet inte, och så har jag ju pojkvän så kan bli lite svårt...

Hur ofta drömmer du om SiddaN?
Hittills har det aldrig hänt, men man ska aldrig säga aldrig!

Vad har du för mål med ridningen (kortsiktiga och långsiktiga? :)
Kortsiktiga: Att komma ut och hoppa clear rounder och lokalt med Appe detta året helst.
Långsiktiga: Att köpa en egen häst sen när jag kan, och då vill jag tävla minst 140 cm iaf!

Tävlar du mycket ? :)
Inte just nu, men förut när jag tävlade ponny så tävlade jag varannan helg, men sen jag bytte till storhäst så har jag tappat tävlingssuget lite och kände hellre för att utbilda en häst.

I vilka grenar tävlar du? :D
Hoppning såklart! Och det har blivit några dressyrtävlingar också genom åren men inte alls många.

Vad tycker du mest om med din häst?
Han är väldigt charmig på sitt sätt! Men jag gillar hans gångarter då han har en väldigt bra takt och balans i sig själv. Och sen att han tycker det är roligt att hoppa och vill lära sig, även fast han tycker det kan var lite läskig ibland och bockar som en stolle efter hindrerna!

Favorit film ? :)
Jag älskar alla American Pie filmerna!
Sen utöver det så är de ju alltid roligt att kolla på filmer med snygga killar i, haha.

Vad tycker du om fjordingar ? :)
Jag ville alltid ha en fjording när jag var liten! Nu är det inte min typ av häst eftersom att jag vill tävla hoppning på storhäst och fjordingar är ju oftast ponnyer och ja... Men jag älskar ponnyer som är korsade med fjording, typ fullblod/fjording det blir riktigt tuffa ponnyer!

Vad tycker du om fullblod?
Jag tycker inget speciellt om fullblod. Men jag gillar inte fullblod som gått galopp, eftersom att dom oftast har ett väldans temperament som jag inte söker hos en häst. Och dom är ofta bockbenta och det gillar jag inte heller. Men fullblod utöver galoppen bryr jag mig inte speciellt mycket om. Kanske inte någon ras jag letar direkt efter för att köpa men. Sen finns det ju undantag, och då ändrar jag uppfattning om den hästen, men inte om rasen. Jag tror på undantagen när jag ser dom. Appe är ett undantag och han har inte ändrat min uppfattning om gamla galoppörer, men han har ändrat min uppfattning om honom. Honom älskar jag, och han passar mig som individ och är verkligen en häst för mig.

Hur kommer det sig att du började med hästar, och att du började tävla i hoppning? :)
När jag var 10 år så tvingade en kompis med mig på henne ridlektion, jag tyckte de va dötrist... Hon tvingade mig att börja haha, snäll som jag är gick jag med på det. Och sen efter ett tag var jag ju fast!
Hoppning har jag alltid älskat!
Sen tävlingsmänniska som jag är... Det fanns en fin ponny, Herkules, på ridklubben och jag fick möjligheten att börja tävla med honom då och sen dess så har jag vart en inbiten tävlingsryttare och kommer aldrig sluta!

Om du fick välja bland all ridutrustning, hur skulle drömoutfiten till tävling se ut?:)
Hmm... Fan va svårt! Men jag älskar iaf rött/vitt/blått... Precis som alla andra kanske man skulle säga... Jag har typ min dröm tävlingsoutfit här hemma redan! Fattas bara ett rött JW schabrak, dom gamla med sammet.

Men okej... Det jag kommer på nu jag skulle vilja ha är...
Till mig: Röd JW kavaj. Vita JW ridbyxor. Svarta läderstövlar (hade gärna haft parlanti). Svart JW hjälm.
Till hästen: Rött JW shabrak med matchande luva. Bruna veredus carbon gel skydd, mörktbrunt dyonträns, mörkbrun sadel (butet helst) och mörkbrun dyonförbygel.

Någon rid/stallpryl du inte klarar dig utan?
Hjälmen! Jag gillar inte att rida utan hjälm... Sen är Appe alltid i ett stort behov av piggborste... Han är den grisigaste hästen jag någonsin mött...

Och till sist, hur många gånger har du trillat av?:)

Ca. 70 gånger! Har antecknat varje gång sen jag började rida haha!

Vad föredrar du att skriva om - åsikter & tankar, olika ridutrustninginlägg och diverse eller rent ut sagt om din (häst)vardag?
Jag har rätt mycket åsikter och tankar om allt, som jag verkligen står för och jag tycker om att berätta om dom, fast jag vet att många blir upprörda. För att jag skriver allt precis som jag vill och tänker inte ofta "undra om någon kanske tar illa upp" utan jag kör på som jag själv vill. Men ja, åsikter och tankar då! Det är roligast!

Hur länge har du ridit Appe?
Jag red honom första gången den 4 januari 2011! Snart 3 månader alltså!

Vilken av de hästar/ponnyer du har ridit och tävlat ligger dig närmast om hjärtat vid sidan om Appe?
Det är himla svårt att välja. Men Herkules och Artax ligger mig närmast om hjärtat av alla och kommer nog alltid att göra det faktiskt.

Mina favoritkillar!

Har du några större "idoler" bland tävlingsryttare, i så fall vilka?
Edwina Alexander är sjukt duktig! Sen ser jag upp till Roffe, Malin och ja, typ alla som rider i dom högsta klasserna!

Jag vet ju att du har rathed åsido om denna blogg (stort fan av den bloggen också!), har du haft någon annan blogg innan dess? (:
Njaaa... Jag hade en hemsida som hette Freewebs.com/HeidiHerkules tror jag, där jag la in bilder och uppdaterade om tävlingar och träningar när jag hade Herkules!

Vilka är dina starka sidor som ryttare?
Jag har en bra grundsits, och är mjuk och följsam. Jag har bra balans. Jag är bestämd, på ett bra sätt. Tillexempel hästar som gärna stannar, så brukar jag kunna få dom att hoppa ändå. Sen är jag målmedveten och det gör ju att jag alltid gör mitt bästa och är fokuserad oftast när jag rider.

Vilka är Lovisas starka sidor som ryttare tycker du?
Hon passar bra på lite nervösa och stressiga hästar eftersom att hon inte stressar upp sig onödan och hon blir sällan arg på hästen. För det funkar inte så bra på stressade hästar som blir ännu värre om man blir arg. Så hon håller sig lugn och sansad. Sen är även hon mjuk och följsam och har en bra grundsits.

Vad tycker du om Dressyrmupparna och TeamSL?
Jag gillar inte dressyrmupparna, eller ibland gör jag det. Men det känns som om dom provocerar ibland, och sen så är dom sura hela tiden på sina läsare. Dom beter sig typ som dressyrtanter.
Jag gillade teamsl förut men nu har den bloggen blivit tråkig. Alltså skitlånga texter och det står typ samma hela tiden. Sen skriver dom inte mycket annat än om sina ridpass, och det är väl inte det mest intressanta, man vill ju ha lite varierade inlägg.

Vad betyder Rathed?
Jadu... Jag kallas Hed ibland... Och Artax kallas av någon anledning för Rata. Jag satte ihop det till Rathed bara ;)

Om du fick välja en topphäst, vilken skulle det vara?
Jag tycker om Isovlas Socrates!

Vilken är din "drömhjälm"?
Jag har alltid velat ha den äldsta av Speed Air hjälmarna, nu köpte jag ju ingen sån för den inte skulle matcha min tävlingsutrustning lika bra. Men en Samshield kanske, endast för att jag inte har råd att köpa den! Haha...

Tycker du också om hockey som Lovisa gör?
Nej... Lovisa försökte en gång, och det funkade lite. Då vann ju Färjestad SM-guld så det var rätt okej att kolla på.

Vilken är den finaste/bästa häst du suttit på?
Nu vet jag inte om du menar enligt mig, eller i resultat. Men jag har ridit på Emma Emanuelssons Cactus och han har ju gått 160 cm hoppning. Och sen har jag ridit på Pia Levins häst Lady's Foal som också gått 160 cm hoppning. Kanske har ridit någon mer, men orkar inte tänka igenom!
Men jag red en häst som hade passat mig perfekt en gång! Hos Per-Arne Pettersson!
Ett litet gulligt sto e. Quite Easy. Hon heter Quite May, och jag blev helt förälskad. Hon hade verkligen glimten i ögat!

Säg nåt galet du och Lovisa har gjort?
Jadu.. Säg något vi inte gjort... Haha, nu står det still i hjärnan... Men på somrarna när vi hade Mira och Evelyn hos våran tränare. Så ville vi så gärna rida utan hjälm, fråga inte varför... Haha. Men det fick vi ju inte då.. Men så vi tog hästarna från hagen i grimma och grimskaft, så smög vi bakom buskar och grejer, och sen när kusten var klar, hoppade vi upp och galopperade som några jävla idioter därifrån, utan hjälm då såklart! (Inte galnaste men svårt att komma på).

Pelham eller graman?

Jag skulle nog inte använda dessa till samma syfte så det blir typ som att du frågar "martingal eller skydd". Men jag använder nog heller pelham än graman av dessa två.


Leifmonika
PUBLICERAT: 2011-04-19, 11:31:30 | URL: http://leifmonika.blog16.com

Enjoyed browsing through the site. Keep up the good work.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: