2011-03-23  00:00:00

Tävlingsgrenar

Nu tänkte jag berätta lite om vad jag tycker om de olika tävlingsgrenarna. Bara dela med mig av mina åsikter, och kanske fördommar jag har. Så kan det ju vara kul om ni också delar med er av era åsikter och kanske om ni tävlar någon annan gren utöver dessa!


Hoppning
- Min personliga favorit! Det är roligt, spännande och uuunderbart! Det är hoppning jag tänkt att satsa på, sen vet jag inte om jag har talangen och allt det där för att komma långt, men den som lever får se! Det är en seriös tävlingsgren och den bästa!  VÄRT!



Dressyr - Också en tävlingform jag föredrar. Jag är väl rätt vanlig och gillar dom två största tävlingsgrenarna. Men det är sån ridning jag vill göra och det är sån ridning jag föredrar för hästen. Kommer inte på så mycket mer men jag gillar iaf bedömningssporter. Värt.

Fälttävlan
- Tycker jag är ett jävligt oklokt val. Jag gillar terräng på låg nivå. Men sen när det blir för högt så utsätter man både sig själv och hästen för en stor risk. Hästen kanske tycker det är roligt kanske, men jag tror inte att den skulle valt själv att hoppa över höga hinder som inte går att riva om den var smart nog att välja själv egentligen. Det händer så mycket olyckor i denna sporten att jag tycker fan dom ska lägga ner skiten. Ingen annan gren som är ens i närheten så livsfarlig som denna. OVÄRT!

Western - Inget jag gillar, men då har jag inte testat vidare mycket. Men jag vill det inte heller. Annars är det nog en ganska bra sport för dom rider ju med väldigt små hjälper och gör inte mycket för att få hästen att lyda, och hästen och ryttaren verkar ju vara ett team liksom. Väldigt välridna och lydiga hästar har dom. Men inte alls min smak av ridning. Det ser för flängigt ut med alla snurrar och stopp... Ganska så ovärt.

Distans - Förstår jag mig inte på... Jag tycker det är kul att rida ut, visst... Men tävla i det? Jag vet att man inte tävlar i uteritt, jag är ingen idiot. Men ungefär... Orka rida flera mil som en tävling. Säkert en sport hästarna uppskattar skulle jag tro, men känns sjukt oseriöst. Ovärt.

Körning - Jag har faktiskt ALDRIG suttit i en vagn! Folk säger att det är kul och dom älskar det. Jag har haft chansen men jag tackade nej. Jag ser inte tjusningen i att sitta i en vagn bakom en häst och köra. Ingen kommentar men det känns menlöst. Kan man ens vara bra eller dålig i körning?! Det finns ju sånt där i globen och sånt, vet inte vad det heter, fyrspann? Om det nu räknas till körning... Men det ser ju brutalt ut. Dom sliter i hästarna bland dom trånga små hindrerna. Ovärt.

Galopp - Dom startar hästarna på banan långt innan hästen ens är i närheten av färdigväxt. Jag kan lista ut att det är nog inte så bra att rida på en häst när den är 2-2,5 år gammal med tanke på skelettet, benen, att hästen växer och allt det där. Kanske därför hästar som gått galopp inte håller senare för vanlig ridning när dom är för gamla för att springa mer. Och sen sporter där hästar ska springa in pengar och vi människor spelar på hästar, sånt gillar jag inte heller. Dåligt och ovärt.

Trav - Samma här... Hästar som ska springa in pengar. Jag tycker det är fel att använda djur som något jävla spel. Duger dom inte till "spelet" så slaktas dom eller säljs billigt till oftast oerfarna ryttare som inte har råd med en bättre häst. Jag menar duger inte en hopphäst för dom högre klasserna så slaktas dom ju inte direkt, utan säljs till någon med mindre ambitioner som hästen passar bättre för. Men travare säljs ju inte till någon travkusk/travtränare med mindre ambitioner liksom, för några såna finns det inte. Inom trav används hästarna enbart som redskap för att springa in pengar och klarar dom inte det så är det slut. Jag tycker hästarna förtjänar mer än så. I min värld är hästarna inga tävlingsredskap, dom är mina vänner. Traven är en orättvis värld för hästarna. Gubbarna kan springa in sina jävla pengar själva om det är så jävla viktigt. Ovärt.

Gymkhana - Jag är lite kluven i denna grenen... Gymkhana kan vara något roligt för hästen och ryttaren som en tävlingsgren... Men när jag kollade i scandi på ponnyerna... Alltså Sveriges hästar såg ju rätt fina ut om man jämför med dom andra... Rider dom ingen dressyr?! Tränar dom gymkhana varje dag eller vad är det?! Så ska inte en ponny se ut!!! Rider man dressyr, hoppning, uteritt och annan varierad SERIÖS ridning 6 dagar i veckan så Ja, då är det okej att tävla gymkhana. Då håller nog ponnyn för gymkhana och blir nog troligtvis musklad och fin. Men ponnyerna ska inte se ut som några små omusklade råttor och gå gymkhana varje dag som det ser ut. Nej, då är gymkhana inte okej. Hmmm...

Vad tycker ni om alla olika grenar och vad tävlar ni sjävla i?

Och sen undrar jag om någon vet vad den grenen
heter där man tävlar islandshäst?



amanda
PUBLICERAT: 2011-03-23, 02:19:52 | URL: http://stallkompisaar.blogg.se/

Har väll ungefär samma åsikter som dig, har ingen som helst erfarenhet av galopp eller hur det går till egentligen så jag borde inte yttra mig på den punkten..



Men trav, jag tycker det är hemskt. Folk som klagar på att hästarna är "maskiner" i hoppning, vad är inte hästarna i travet då. Har vart skötare till några travhästar, så jag följde med på tävlingar och sånt och jag fick kolla i stallarna osv, det är hemskt. Dom är så hårda mot hästarna, hela tiden. Allting är bara pengarpengarpengar för dem.



Och gymkhana - usch.. okej jag har sett hästar där som är fina och sånt, men nej.. oftast ser man för stora ryttare på c/dponnysar, som bara rycker och bankar med benen.



Och fälttävlan, skulle kunna tycka det var kul, på låga höjder. Men som du säger, skaderisken.. Helt hemskt vad man utsätter sig själv och hästen för.



Hoppning och Dressyr är enligt mig det som är snällast/roligast! distans har jag nog ingen åsikt om, det är väll "snällt" mot djuret, men jag skulle inte uppskatta att tävla i det när jag kan rida ut en tur i skogen hemma istället.


Anneli Johansson
PUBLICERAT: 2011-03-23, 06:12:26 | URL: http://stallekekullen.blogg.se/

är hopp bilden tagen från Nääs? tycker de ser ut som där :)



Hoppning här! otroligt nog placerad LB dressyr på ponny ;P


marre
PUBLICERAT: 2011-03-23, 07:16:55 | URL: http://clarquists.blogg.se/

såå sant, hoppning och dressyr är det enda som är riktigt värt tycker jag. Dock gillar jag inte bedömningssport, tycker det är fel att någon ska sitta och tycka saker, kan lätt bli orättvist då "kändare" personer ofta får högre poäng. :)

Håller med dig om trav och galopp, helt sjukt att man bara tar bort hästen om den inte blir världsbäst, nej sjuka sporter!


Rebecca
PUBLICERAT: 2011-03-23, 07:19:31 | URL: http://ridersjumping.blogg.se/

Tycker galopp är en härlig sport, håller dock med dig om att dem startar hästarna lite för tidigt. Började med min ponny när hon var 11!


Linda Jacobsson
PUBLICERAT: 2011-03-23, 07:21:38 | URL: http://ljacobsson.blogg.se/

Galopp- och travhästar mognar betydligt fortare än "ridhästar", och tar faktiskt inte särskilt mycket skada av att tränas och ridas som 2-åringar. Däremot är ju dessa tävlingsgrenar väldigt slitsamma i sig..


Jenny
PUBLICERAT: 2011-03-23, 07:58:13 | URL: http://gandur.blogg.se/

Heej jag som rider och tävlat lite smått inom islandsgrenar, och har testat på hoppning och dressyr, men faller mer i smaken i islandshäst tävlingarna, och det finns ganska många olika grenar i islandshäst tävlingar.De finns bl.a. T2 = Tölt på lösa tyglar, V2 = Öppen klass fyrgång, F2 = Femgång, T1 = Öppen klass tölt, V5 = Lätt fyrgång, T5= Lätt tölt, sen finns de olika grenar i passen, t.ex. speedpass, där hästen ska gå i pass i ett antal meter de brukar va 150-250meter, och då skall man ta tid på hästarna och de står 3 domare som håller 2 flaggor en grön om hästen kom i pass förbi och en röd om de var en annan gångart och om de kommer upp en röd flagga där så är den rundan inte godkänd. kan inte pass grenarnas namn utan till, eftersom jag rider bara 4g eller tölt, men jag tycker de e skit kul att tävla i isis grenar! :)

Men annars de du sagt så älskar jag att hoppa ändå, men islandshäst grenar kommer först, eftersom jag rider isisar och hoppar isisar, men dressyr så tycker jag är smått tråkigt och jag får hjärnsläpp när jag kommer in på banan, och glömmer bort hur jag ska rida hähää, men jag gillar att rida dressyr för mig själv asså jag tränar på banan dressyr varje dag om man räknar som så, men jag ska nog inte tävla de mer ;) inte på ett tag iaf! ;) Men Fälttävlan skulle va kul att prova lite mer, har väll testat hoppa över stockar och annat, och annat "natur hinder", typ som snövallar på vintern m.m


emelie behrmann
PUBLICERAT: 2011-03-23, 08:54:25 | URL: http://komkoma.blogg.se/

håller ju med dig om hoppningen iaf. Världens bästa sport!


Ida
PUBLICERAT: 2011-03-23, 09:37:14 | URL: http://idaerikssonsfoto.blogg.se/

Jag personligen älskar fälttävlan. Den kombinerar många olika tävlingar. Dock är jag lite feg, är rädd för att göra fel osv när jag själv rider det.

Dock så finns det en kapplöpning som har likartade hinder och mycket högre med diken bakom vissa hinder. Den är fruktansvärd. Såg en gång en dokumentär av den och det var inga roliga scener. Ogillar den starkt.

Alla grenar har sina styrkor och svagheter.


Louise
PUBLICERAT: 2011-03-23, 10:50:15

Är rätt så insatt i trav, så tänkte bara säga att det faktiskt finns folk som köper de där hästarna som inte blir så bra, folk som har koll:)

Men jag håller med dig, det är alldeles för många idioter i den sporten. Folk som bara bryr sig om pengar och inte ser till hästens bästa.

Hoppning är bäst:D Dressyr är också nice:)

Har hört talas om något som heter Keppni, där man ska visa upp hästens gångarter(tror jag). Mest tävlar man ju i tölt och pass, och tävlingarna betecknas väl med T1, V1, F1 osv.. Men jag har inte så stor koll på Isisar:)


Elvira Johansson
PUBLICERAT: 2011-03-23, 11:08:09 | URL: http://ridahest.blogg.se/

Jag älskar hoppning, lätt bästa grenen! Dressyr är helt okej, man måste ju kunna rida det för att kunna hoppa.



"Jag ser inte tjusningen i att sitta i en vagn bakom en häst och köra." - haha jag sa samma sak, men det är ganska kul faktiskt att galoppera :D


Anneli Johansson
PUBLICERAT: 2011-03-23, 11:12:29 | URL: http://stallekekullen.blogg.se/

sv: a oki tyckte jag kände igen det. skoj!


Irma
PUBLICERAT: 2011-03-23, 11:28:05

Vill bara säga att det är mycket mer naturligt för hästar att hoppa terränghinder än att hoppa över färgade små träpinnar på en sandbana! Om du aldrig prövat att rida terräng så GÖR det känslan är fantastisk! Fälttävlanshästar älskar verkligen vad de gör till 100% och de gör det för att de vill, inte alls för att ryttaren valt det utan endast för att de tycker det är så jävla kul. Fälttävlan är inte heller farligt om man rider klokt och med is i magen, och om man har en klok häst som änker själv. Då stannar hästen om den känner att det finns risk att det går snett. Risken finns där, men det gör den även i andra grenar (jag menar kolla på Peder Fredeicsson i Scandi...) En till grej är att fälttävlanshästar verkligen håller! Bullen,Linda Algotssons häst, var 20 år när han tävlade VM förra året och det är inte många hopp eller dressyrhästar som håller på så hög nivå så länge. Det är ocskå ytterst nyttigt att rida fälttävlan, man lär sig rida varierat, man blir modigare, man lär sig tänka snabbt och man får ett otroligt starkt band och förtroende för sin häst!

Så JO det ÄR VÄRT! :D


samantha
PUBLICERAT: 2011-03-23, 12:03:24 | URL: http://ssammys.blogg.se/

Håller heelt med dig ^^ Förutom distans, tycker det verkar jätte roligt! ;)


Emma Elfstrand - hästblogg
PUBLICERAT: 2011-03-23, 12:49:24 | URL: http://catago.blogg.se/

håller med! tycker att fälttävlan har alltför stora risker, min hopptränare som är internationell fälttävlansryttare var ju liksom nära på att dö i höstas pga en olycka.



Älskar att tävla både hoppning och dressyr. Det som är roligt med dressyr är ju att man kan göra ett par missar men ändå vinna :)


Linnea
PUBLICERAT: 2011-03-23, 14:56:22

Tror att dom flesta tycker som dig i detta inlägget. Jag håller med dig till stor del också. Hoppning och dressyr är väl det som är populärast också.

Vad det gäller trav får man oftast tyvärr höra alla tråkiga tränare som räknar sina hästar som maskiner. Har dom inte visat en bra trav innan som är knappt tre brukar dom försvinna! Tyvärr. Många utav dessa hästar kanske hade blivit en bra starthäst med rätt träning.

Idag finns fler travtränare som tänker på sina hästar. Dom ska tränas rätt, få rätt mat, må bra osv. Travsporten går åt rätt håll. Även om man inte alltid ser det. Titta på tex Järvsöfaks. Han behandlas inte som en i mängden, han behandlas som en prins. Och se vart han är idag:) Han var ingen superhäst från början. Han var inte ens "planerad";)

Han fick ta sin tid och blev tränad bra. Nu hoppas vi väl alla på att travsporten ska komma ikapp ridsporten när det gäller att ta hand om sina hästar:)


Ninni - en satsande ridskoleryttare
PUBLICERAT: 2011-03-23, 16:15:17 | URL: http://pauliinanilsson.blogg.se/

Jag tävlar i hoppning, dressyr, gymkhana och fälttävlan. Har även tävlat voltige men slutade för ett tag sedan. :) Jag tror på att om man ska bli en bra ryttare så måste man vara allsidig i alla fall i början, och sen inrikta sig på en gren. ^^


anna
PUBLICERAT: 2011-03-23, 22:25:41

Håller absolut inte med dig om fälttävlan, enligt mig är det den bästa grenen, då hästen både måste vara modig och lydig!! Som du skrev i gymkhana-punkten, hästen ska tränas seriöst i hoppning, dressyr och uteritter, inte bara göra samma sak hela tiden, och det måste man ju göra i fälttävlan! Om inte hästen kan gå dressyr har man inte en chans, likaså om den inte är tillräckligt tränad i hoppning och terräng. Detta leder till att hästarna blir mer hållbara eftersom de får varierad träning och slipper nöta på med samma sak hela tiden. Och av alla de hästar som jag har ridit i terrängen så har alla "tänt till" mycket mer än vad de gör i vanliga fall, de flesta tycker det är riktigt kul att få komma ut i terrängen:) Och man behöver ju inte hoppa de allra läskigaste hindrena, det räcker bra med att hoppa några små stockar om man inte vill mera;)

Håller med dig om de andra grenarna:)

Asgrym blogg har ni förresten:D


Lotta
PUBLICERAT: 2011-03-24, 12:36:49 | URL: http://onlyyoursnessie.blogg.se/

Jag tycker om hoppning mest :D Sen dressyr :P Men fälttävlan håller jag med dig om ALLDELES för farligt. Fast det hade kanske varit roligt att prova med låga hinder fast jag är livrädd att hästen inte kommer över om det blir för högt. Jag vet en som dog i en fälttävlans olycka där hästen inte kom över hindret. :/


frida
PUBLICERAT: 2011-03-24, 20:05:21 | URL: http://friidabergman.blogg.se/

Angående galopp så är hästarna färdig växta långt innan våra "ridhästar" och om hästen är tränad så sliter det inte mer än vad vanlig hoppning gör..


Karin
PUBLICERAT: 2011-03-26, 11:40:46 | URL: http://egnor.blogg.se/

håller med dig om galoppen och till viss del även om travsporten.



Sen måste jag få inflika, westernryttare som jag är. Bara för att man tävlar inom western betyder inte det att man bara gör massa snurrar och stop. I reining ingår dessa och ja det kan se lite "flängigt" ut, det kan jag hålla med om speciellt om inte ryttaren är så duktig.



Men. Det finns många fler inriktningar inom western ex. trail, där man ska ta sig igenom bommar, grindan, broar osv (inte så mycket fläng mao)

riding, där man rider ett förbestämt mönster, där galoppombyten är en central del.

Sen finns det pleasure där man visar upp hästen på spåret i skritt trav och galopp, den ska se ut att vara "ett nöje" att rida.

I horsemanship rider man först ett mönster och sen på spåret, där bedöms ryttarens sits och så 50 % och utförandet på mönstret 50 %



Och det här är ju bara några, sen finns det några grenar där man visar häst för hand.



Så summan av det hela, westernridning är inte fläng med stoppar och snurrar, eventuellt kan man kalla reining det, men man kan inte dra alla grenar över en kam.


Filippa Eriksson
PUBLICERAT: 2011-06-16, 12:35:40

Skojjar du eller? skulle fälttävlan vara för farligt?? Du är konstig!!!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: