2011-05-06  00:16:04

En sak som skrämmer mig.

Idag var det ju clear round, alltså en massa männsikor runt omkring. Och dom ställer sina transporter på parkeringen som ligger precis vid galoppbanan.

Jag hade ingen aning att jag skulle rida Appe idag. Så jag tog bara på mig ridstumpor och ridskor (rider annars alltid i chaps eller stövlar) en stor luvtröja och så lite mysigare klädstil än vanligt. Och såklart inget träns, schabrak eller skydd till Appe. Utan han fick gå med sina ridskolesaker.

Och Appe sprang där och slängde med huvudet och klarade knappt av att hålla sig till traven utan ville galoppera hela tiden. Och vi hade ju en publik då, de flesta på parkeringen som var med som hästskötare och annat satte sig i sina solstolar och kollade när jag red runt där.

Att dom kollade på mig trodde jag var enbart för att det såg ut som att jag inte kunde rida och det gjorde inte saken bättre att jag hade svart träns och brun sadel. Ett tråkigt schabrak och strykkappor fram och blå bakskydd. JAG SKÄMDES. Att min utrustning kan påverka mig så mycket! Hade jag åtminstonde haft stövlar, ett brunt träns och lite finare skydd och ett fint schabrak så hade det inte alls känns hemskt att rida förbi dom med min brötiga häst. Sen att han är lite smalare och mindre musklad än alla andra hästar kändes inte heller bra. Men varför?

Jo, för att hästfolk är så jävla snabba med att dömma av! Dom kanske tror att det är jag som inte ger min häst tillräckligt med mat, att det är jag som ridit så kasst att han ser så tanig ut. Att jag har så fula skydd. Man vet ju inte vad dom tänker?! Så himla snabbt dom dömmer av någon som rider är sjukt. Jag är kanske likadan själv. Ser jag någon med en undernärd häst så tänker jag ju "ge din häst mer mat förfan" men vad vet jag om det egentligen??? Dom kanske precis köpt den från någon som inte kunde ta hand om den ordentligt, och gör allt för att få den att öka i vikt?

Sen blir man ju bedömd över vad man har för utrustning. Har man dyra och fina saker så är det okej. Men har man lite mindre fina saker, så är det inte bra. Då är man sämre än alla andra. Asså man får passa sig jävligt noga vad man har för utrustning här i hästvärlden, och vad man har för häst. Man blir dömd efter hur det ser ut för just den dagen. Att jag ska behöva skämmas för att jag rider runt på en smal häst. Dom vet ju ingenting egentligen, men man kan ju inte gå fram och berätta. Men jag vet nog allt vad dom tänker.

Hästfolk har förutfattade meningar om allt, och dom skrämmer mig. Dom dömmer en så fort. Deras blickar följer en och man känner sig illa till mods. Folk är så märkesfixerade att jag knappt vågar rida runt med ett schabrak från hööks längre, för då blir man dömd utefter det. En smal häst... Ja, då blir man dömd på det sättet. Eller om man har en för liten ponny, då blir man dömd på ett annat sätt. (Det kan ju liksom vara en ponny hon rider till för att dens egna ryttare är för liten och ponnyn är dum, man vet ju aldrig bakgrunden, ändå tar man alltid och dömmer det värsta utan att tänka ett steg längre)

Fördomar och allt. Märkesfixering. Förutfattade meningar. Tror alltid man vet allt om ett ekipage bara man ser det 2 minuter. Man blir ju rädd.

Nu blev det ett väldigt rörigt inlägg och jag ville egentligen få fram det där med att om hade jag haft fina saker till mig och Appe idag hade jag vågat rida förbi dom helt lugnt utan att bry mig. Har jag snygga grejer får jag ett bättre självförtroende och därför så kan det gå lite halvdåligt, vi ser ju ändå snygga ut liksom. För att folk är märkesfixerade så vågar man ju knappt rida runt med något annat som inte är något dyrt märke. Har jag dyra saker, så ökar självförtroendet på mig... Är inte det lite fel egentligen???

Man kan bli bedömd utifrån bilder också. Typ om någon ser denna bilden på mig som första bild av mig överhuvudtaget, så kommer den männsikan säkerligen få en dålig bild av mig och dömmer mig att jag är en dålig ryttare som inte kan få hästen att hoppa.

Jag hatar att bli dömd på 1 sekund. Jag är rädd för hästfolk. Hahaha!

Nu får jag sluta vela, det blev ett väldigt splittrat inlägg detta, men hoppas att någon fattar vad jag menar!


Adina
PUBLICERAT: 2011-05-06, 09:23:18 | URL: http://adinis.blogg.se/

Jag tycker det är jättetråkigt att du tänker så. Jag är personligen en tjej som jag tror är lite skyddad från hästfolkets hemskheter. Jag står i ett litet stall, rider med utrustning som min medryttarhästs ägare köper och har ingen sådan jättekoll på sådant. Jag är en person som själv inte dömer så mycket, men kanske om den skulle vara helt urmäglad och ha extremful utrustning. Men eftersom att jag inte har någon jättekoll på vad som är snyggt/fult hade jag lika gärna kunnat tycka att en person med urmäglad häst och dyr utrustning såg jättehemskt ut medan en häst med lite mer hull och hööksutrustning såg mycket finare ut i allmänhet.



Appe ser inte så hemsk ut som jag tänker mig i detta inlägg, han är lite för smal men jag vet ju också om att du jobbar som bara den för att han ska gå upp i vikt. Men hästvärlden är hemsk, det hör jag av min kusin som är mer inne i tävlingar osv än vad jag är.



Men du ska verkligen inte känna dig som du kände, du ska vara stolt över er, dock kanske det inte var den bästa dagen att bli inspekterad av massvis med hästskötare.


Lina - Team Hippoteket
PUBLICERAT: 2011-05-06, 11:06:07 | URL: http://sallberglina.blogg.se/

absolut tänkvärt


Anneli Johansson - Tävla om Kanon "kitt" från ryttargarden hos mig!!
PUBLICERAT: 2011-05-06, 13:25:57 | URL: http://stallekekullen.blogg.se/

Tyvärr är det ju så här. hur det har blivit så här undrar jag lite. Klart jag gillar märkes utrustning och vill att mina hästar ska vara fina men jag dömmer inte andra, jag tror att en som har väldens äldsta saker kan vara din värsta motståndare me men ärligt... folk dömmer och de komemr dom alltid att göra. Men de sitter ju inte i utrustningen, utan hos en själv eller vad man ska säga.


Lina - Team Hippoteket
PUBLICERAT: 2011-05-06, 14:18:43 | URL: http://sallberglina.blogg.se/

SV: ja mitt ben lär jag få leva med! sjukt jobbigt.:( nej men vad kul! :D


Malou Kastman
PUBLICERAT: 2011-05-06, 14:26:46 | URL: http://maloukastman.blogg.se/

sv: tack så mycket! :)


Alexandra
PUBLICERAT: 2011-05-06, 14:27:21 | URL: http://viggenochjag.blogg.se/

Men du :).. ja har fått höra skit hela tiden jag. Jag har ju travare och de är absolut inte accepterat bland ridfolk :) men lika glad e jag för det, för han e min och jag gör allt för hans skull. Han är mager, dåligt musklad och ser hemsk ut för tillfället. Men fick hem honom för 3 månader sen också. Om ev. en månad ska vi tillbanan för första gången och jag hoppas han fått upp hullet av mycke mat och vila. Sen ska vi iväg på dressyr lektioner för travare för att jobba musklerna i ryggn och få honom att bygga på sig lite. Men trots detta så skulle ja aldrig bry mig om någon såg ner på mig när jag kommer med homom till ridskolan :)..



Jag har en gamal sadel som e säkert 10 år gamal, och ett träns som e ganska fint. Men skydden och sånt är i den färg dom är haha!.. :)



Hoppas du kommer över det så småningom! Håll huvudet högt och tänk inte för mycke på vad dom andra ser på. Människor med självförtoende är attraktiva ;);)..

Lycka till!


Yasmine
PUBLICERAT: 2011-05-06, 15:32:33 | URL: http://yassei.blogg.se/

Hmm... du har rätt! Otroligt bra inlägg och bra skrivet :)



SV: Naw, ja det är han :*


STOCKHOLMSJENNA - Livet som ryttare i storstan
PUBLICERAT: 2011-05-06, 19:30:08 | URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/

Hej! Jag har nu en tävling på bloggen där du kan vinna ett snyggt Schockemöhle-schabrak i valfri färg och modell! Det enda du behöver göra är att kommentera inlägget genom att svara på frågan så är du med i lottningen!



Klicka här för att komma direkt till tävlingsinlägget:

http://stockholmsjenna.blogg.se/2011/may/vinn-ett-schockemohle-schabrak.html



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: