2011-05-12  22:23:15

Ridpass - Framridning.

Nu rider jag för det mesta för tränare, vilket gör min hjärna lite lat när det kommer till att jag måste planera och lägga upp ridpass själv. Vilket inte är så bra. Men jag börjar oftast likadant när jag rider själv.

Jag skrittar fram 5 minuter på långa tyglar, sen skrittar jag på korta tyglar också. (Uppvärmingen gör jag efter väder också, är det kallt ute skrittar jag lite, sen travar jag fram längre på lite halvlånga tyglar, för hästen får fortare upp värmen om den travar än skrittar (min åsikt) och är det varmt skrittar jag på långa och korta tyglar lite, sen börjar jag jobba hästen i traven direkt.)

Jag kollar oftast av sidorna med en liten ABC-övning.
A - Ställer nacken på hästen
B - Böjer hela halsen på hästen
C - Med hästen böjd och ställd så flyttar man undan den för skänkeln
I skritt och trav.
Funkar jättebra för att få hästen lite loss från början.

Sen när jag börjar trava ordentligt så gör jag övergångar från trav-skritt-trav. Och en del halter, halvhalter, och ryggar ibland.

Ungefär så rider jag fram, sen rider man ju fram olika till hopp och dressyr. Till hoppningen vill man ju ha fram hästen mer och ha den kvick på hjälperna. Det vill man väl till dressyr med men ni förstår...




Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst
PUBLICERAT: 2011-05-12, 22:47:00 | URL: http://lizzylover.blogg.se/

Svar. Båda kommentarerna var från samma person! :)

Haha, men jag vet ;) Det är något jag behöver bli bättre på och tänka på. Men ja, haha x)


Jennifer
PUBLICERAT: 2011-05-13, 17:02:28 | URL: http://jenniferalindahl.blogg.se/

bloggar inte lovisa längre?


Anna
PUBLICERAT: 2011-05-14, 09:36:24 | URL: http://annawerner.blogg.se/

Bra tips :) Då min häst är helt olika VARJE dag när man rider fram, ibland behöver hon 5min och ibland 30... Så försöker testa lite olika "framridningar" ;)


Elin
PUBLICERAT: 2011-05-16, 12:16:44

du vet att herkules är tillsalu va?:)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: