2011-05-05  23:19:51

Skötsel....

Den dagliga skötseln av hästen tar jag på stort allvar. Jag är ingen sån som bara för att hästen har täcke så behöver jag bara dra av snabbt med en borste liksom.

Jag borstar alltid ur manen, pannluggen och svansen med en svansborste. Då ska det vara pälsglans i svansen så man inte behöver dra av hela svansen. Och om hästen har onödigt lite svans så gör jag med en rotborste och tar bort smutset bara. Men Appes svans är jag noga med att den ska vara utborstad innan varje träning!

Sen tar jag bort med piggborste där det behövs, kissfläckar, lera osv. Sen med rotborsten, och då kollar man igenom hästen samtidigt, kollar så den inte har sår, känner lite på den osv. Sen kratsar jag hovarna och kollar skorna, kollar alltid benen också osv. Sen tar jag fram ryktborsten och borstar i ansiktet, Appe älskar det och dör typ. Sen tar jag även fram ryktskrapan och ryktar hela hästen.

Detta gör jag varje gång innan jag rider, och alltid med god tid, för detta tycker jag är en viktigt del av allt. Att hästen ska vara välborstad. Både för blodcirkulationen, pälsen och för att man får så mycket bättre konatkt med hästen om man tar sig tid att borsta den varje dag, man skapar ju inga bra relationer genom att bara rida på den. Utan man ska även umgås redan på marken och vara vänner!

Jag tycker iaf att det är en jätteviktigt del i allt. Slarva inte, ta er tiden att borsta och pyssla med era hästar varje dag! Det förtjänar dom ;)


sofie
PUBLICERAT: 2011-05-05, 23:35:17 | URL: http://souffipropp.blogg.se/

sv: tack för att du kikade in på min blogg :D


Olivia S
PUBLICERAT: 2011-05-06, 00:10:35 | URL: http://oliviasandelin.blogg.se/

Sv; Haha, det är nog både och! Han är 180 och jag är knappt 165 ;)


Lina - Team Hippoteket
PUBLICERAT: 2011-05-06, 11:04:55 | URL: http://sallberglina.blogg.se/

Min häst (skimmeln) avskyr att bli borstad innan ridning tyvärr, så hon ser ofta lite halssjaskig ut när vi rider. :P Efteråt går det bra däremot!


Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst
PUBLICERAT: 2011-05-06, 15:51:30 | URL: http://lizzylover.blogg.se/

Håller med! :)



Blir så irriterad på personer som bara lägger på sadeln och tränsar och sen rider lektion, sen sadlar av och tränsar av efter lektionen och sen åker hem.



Om någon gör så mot Grinde (min sköthäst) brukar jag stå och borsta honom efteråt istället ;)

Och det dör jag verkligen inte av! :))



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: