2011-04-04  21:57:31

Kvällens dressyrpass

Dressyrade som tidigare nämnt med Kadoor i dag, och om det gick bra! Det var verkligen vad jag behövde. Vi värmde upp ute och det tycker ju hästarna alltid är kul när de inte är vana vid det efter vindern. Han blev verkligen mycket motiverad och arbetsvillig ute och det är något som den hästen vekligen behöver.

Värmde upp som vanligt med mycket övergångar, tempoväxlingar osv. för att få honom aktiverad bak, funkade bättre än vanligt, han brukar inte riktigt släppa igenom förrän mot slutet men i dag gick han strålande! Kunde göra överstrykningar och ändå var han klockren i formen - även i galoppen som är lite av hans akilleshäl. Han är så go när man får riktigt tryck i honom, för då kan man i princip sitta och samla honom hur mycket som helst.

Jobbade lite skänkelvikningar och där är han lite av en expert på att vika sig, men i dag gick det helt okej även om han kunde flyttat sig något mer. Efter ett tag gick vi in då det dels var blåsigt som tusan och dels är vår dressyrbana lite liten för den övningen som vi skulle göra.

Vilken var övningen då? Jo, en sk. lussekatt. Dvs. rakt på hörnlinjerna och volter ut i varje hörn. Ex. vänster varv och högervolter. Förstår ni? Det är inte så krångligt som det låter och det är en riktig superövning om ni frågar mig. Startade i trav och då gjorde han det riktigt bra, sedan gick vi över till galopp, där var volterna riktigt fina men rakheten på kvartslinjerna hade kunnat vara något bättre.

På det stora hela så är jag grymt nöjd med honom, detta var nog vårt bästa pass tillsammans! Ska hoppa honom på hoppträningen på onsdag också, det ser jag fram emot!

Bilder kommer!


Adina
PUBLICERAT: 2011-04-04, 22:50:26 | URL: http://adinis.blogg.se/

Kan du visa en bild på lussekatten? Jag tror jag kan förstå men kan vara bra med en bild :)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: