2011-04-26  23:30:16

Behöver tips!

Nu skulle jag vilja ha eran hjälp lite.
Jag ska ju som sagt köpa transportskydd och har alltid köpt höga, det har varit en självklarhet. Skulle aldrig åka utan eller med bara vanliga skydd eller lindor. Och jag har inte tyckt om korta transportskydd heller.

Men sen har jag hört på senare tid att höga är sämre, och att det irriterar hästen och att dom är lättare att trampa av osv. Men jag tror nog ändå jag vill ha höga men är inte säker nu... Men en sak jag vet iaf är att ska det vara högst tre stora och breda knäppen, inte fler för dom hinner stänga sig innan man hunnit öppna klart dom andra! Hahaha.

Och sen vet jag ju inte alls hur Appe är i transporten och så heller. För har man en lugn häst som bara står passar det bättre med korta, men en häst som sparkar och har sig behöver mer skydd och höga då alltså. Kan ju inte tänka mig att Appe skulle vara några problem att ha i transport, han är ju så cool i övrigt så.

Vad tycker ni och vad använder ni? Höga eller låga transportskydd?
Har ni hört något speciellt som kan vara bra eller dåligt med dom olika transportskydden?

Tacksam för alla tips och all hjälp jag kan få!





Anna Werner
PUBLICERAT: 2011-04-27, 01:20:11 | URL: http://annawerner.blogg.se/

Jag har använt både korta och långa, och båda har funkat bra! Dock föredrar jag höga eftersom de är snyggast! ;)


Sofie Eriksson
PUBLICERAT: 2011-04-27, 07:07:19 | URL: http://sofierikson.blogg.se/

Jag har höga, min häst funkar bra med det. Tror väl mer att det är en vanesak för hästen samt beroende på vad det är för kvalitet på skydden. Vänjer man dem vid transportskydden i god tid, går lite med dem och så vidare så brukar det inte vara en så stor sak att få på sig skydd sen.



Btw så säljer Ullared transportskydd ifrån Jacson för ca 350kr, precis likadana som Charlies tar 800kr för;)


Lina - Vinn ett Glen Gordon-pannband från Hippoteket!
PUBLICERAT: 2011-04-27, 08:32:18 | URL: http://sallberglina.blogg.se/

Jag använder inte transportskydd


Eleonor
PUBLICERAT: 2011-04-27, 11:10:39 | URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/

Skulle de vara skadligt för hästen skulle de ju inte få säljas.



Jag har långa och min dam gillar inte transportskydd vare sig de är korta eller långa. Men så länge din häst accepterar skydden o inte trampar omkring mer än om den hade haft lindor så är de väl ok?



Så tänker jag iallafall! :)


alexandra
PUBLICERAT: 2011-04-27, 14:51:52 | URL: http://alexxandrran.blogg.se/

Jag har låga då jag har hört att det är en obehaglig känsla för hästen med höga. Men jag har inte hört så mycket att det är dåligt att ha höga fram utan att det är bak som är obehagligt. Vissa hästar funkar bra på höga, men andra stressar upp sig mer av det fast dom brukar vara lugna annars.


Mysan
PUBLICERAT: 2011-04-27, 15:29:47 | URL: http://mysanjansson.blogg.se/

Har bara långa. Det är bara för dom att vänja sig och såna som absolut inte klarar det är det passar och lindor + boots runt om... Men höga transportskydd med 3 fästen är det som jag använder, ger i mina ögon det bästa skyddet. Skulle aldrig köpa korta skydd dels för att dom alltid är nästan tunnare än högs och sitter rent åt helvete...


Louise
PUBLICERAT: 2011-04-27, 17:07:21

Har långa, Mark Todd, och tycker att det funkar bra. Har fått för mig att de har bättre passform, så det sitter bättre om hästen trampar runt.


Linnéa
PUBLICERAT: 2011-04-28, 12:57:51

Jag har numera höga transportskydd. Körde alltid min häst med lindor och boots förut, men efter en liten skada i samband med transportering blev det ett par höga stabilda transportskydd. Det tog inte lång tid för honom att vänja sig vid att ha dom. Satte på dom i boxen sen fick han stå med dom en stund. När vi sedan gick ur stallet gick han i princip som vanligt:D


Filippa
PUBLICERAT: 2011-04-28, 17:44:51 | URL: http://www.filippacarlsson.bloggplatsen.se

Jag har höga och har alltid haft det för att jag är rädd om mina hästars knä.


jennifer
PUBLICERAT: 2011-04-29, 22:14:19 | URL: http://jenniferalindahl.blogg.se/

Jag använder alltid låga skydd eftersom att min häst får panik annars. Eftersom hon alltid försöker sparka av sig dom ett bra tag innan vi lastar har jag köpt ett par som sitter som berg, som inte går att få av. Har dessutom alltid boots både bak o fram.


ida
PUBLICERAT: 2011-05-02, 16:24:01 | URL: http://teamnyman.se

jag har låga på min ponny :) han blir jätteirriterad av höga vilket gör att han sparkar och kan trampa av sig dem. med låga däremot så håller han sig lugn.

egentligen vill jag ha höga eftersom de täcker mer men är skyddet avtrampat så kvittar det ju hur mycket det täckte när det var på. då har jag hellre låga. kombinerar dem med boots runt om :)

dessutom har man en häst som kickar av skydden så är ju chansen att den gör sig illa med höga skydd större än omm den står stilla med låga :)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: