2011-03-14  21:57:17

Presentation: Lovisa Munter

Hej där! Lovisa heter jag och har ni väl hittat hit så känner ni säkert igen mig från min blogg www.lovicious.blogg.se, som tidigare var mer av en hästblogg med några tusen läsare om dagen. Egentligen så ville jag aldrig att det skulle vara en ren hästblogg utan mer en blogg som handlade om mitt liv, med andra ord om allt från hästar och hockey till mode och fester. Som med allt annat så steg och sjönk hästintresset från dag till dag, vilket ledde till att jag helt enkelt sket i att skriva om våra fyrbenta vänner de dagar då jag inte hade lust. Det var ju trots allt ingen hästblogg och därför hade jag ingen press på mig att skriva om just hästar - till mina läsares förtret...

Jag och Heidi, som är min bästa vän sedan snart fem år tillbaka, har länge bollat med tanken att starta en hästblogg tillsammans och nu gör vi alltså slag i saken och startar LMHB! Egentligen är jag inget stort fan av hästbloggar, de enda riktiga hästbloggarna jag läser är Ponnyochryttare och Johanna Grant och det är bara för att jag är vän med Lisa, Andréa och Johanna som har dem. Visst kollar jag in många andra hästbloggar också men det är inga fler som jag verkligen följer. Så ja... Varför starta en hästblogg när man inte gillar hästbloggerskor generellt? Svår fråga det där, men kanske för att få den där hästbloggsvärlden att bli lite bättre. Lite mindre skitsnack, lite mindre stavfel (som får mina ögon att blöda) och lite mer av mig och Heidi. Kan det bli bättre? Nej, trodde väl inte det!

Vem är då Lovisa Munter? En 18-årig (92:a) tjej från Alingsås, jag pluggar media på Alströmergymnasiet i samma stad och går andra året då jag gått om ett år (självvalt). Jag bor hemma med min mamma, min pappa och mina två yngre syskon (lillasyster är också hästintresserad och rider). Jag har ridit i princip hela livet, regelbundet sedan jag var 3-4 år.

Jag rider och tävlar för Alingsås Ryttarsällskap och skulle aldrig kunna tänka mig att byta klubb! Jag tränar just nu för Karin Jacobson och ibland även för Sandra Björneland. Hästarna och ponnyerna har kommit och gått genom åren och så även valet av gren. När jag var yngre red jag mest dressyr men numera är det hoppning för hela slanten.

I skrivande stund är jag mitt i en övergångsperiod mellan två hästar, då jag det senaste året ridit en liten tysk import vid namn Kiara. Kiara är egentligen en förvuxen ponny som kanske egentligen inte har det som en tävlingshäst behöver och då jag vill ha en häst att komma ut och tävla så har jag valt att byta häst. Nya stjärnan heter Madam Butterfly och är ett 11-årigt sto e. Cortus-La Paz. Hon är tävlad tom. regional 110 och tränad tom. 120. Jag har inte så mycket att skriva om henne i nuläget, ni får helt enkelt följa bloggen för att få följa vår utveckling tillsammans!
Tidigare har jag mest meriter från tiden med Charles Ingvar. En underbar liten irländsk C-ponnyvalack som lärt mig det mesta jag kan. Vi tävlade tom. LB hoppning med en hel massa placeringar och några vinster. Han gav mig världens bästa ponnytid och kommer alltid att vara en av de hästar som har störst plats i mitt hjärta. Jag rider honom fortfarande ibland och det är alltid lika kul!

Sedan så har det alltid funnits en massa andra hästar och ponnyer i mitt liv, mer eller mindre betydelsefulla. Några av de som betytt mest för mig är följande:
• Evelyn - C-ponnysto som var min favorithäst på ridskolan från 1996 till 2008. Det var henne jag startade min tävlingskarriär på. Avlivades 20 år gammal pga. skada 2008.
• Carioso R - Den första storhästen i mitt liv. Red honom för försäljning hösten 2008 och trots att vi bara fick en väldigt kort tid tillsammans kom han att betyda mycket för mig. En väldigt talangfull som säkerligen hade gått långt med rätt ryttare.
• Utility Lady - Ett underbart holländskt D-ponnysto med superteknik, superstam och ja... Det som krävdes för att bli en riktig superponny. Jag red henne under mitt sista ponnyår, står nu i Skövde.
• Trollskogens Miranda - Ett väldigt fint D-ponnysto som jag red under några månader, en helt fantastisk ponny som gick från att bara ha hoppat enstaka småhinder till att hoppa felfria 120-banor på väldigt kort tid. Betar nu på de evigt gröna ängarna efter att vi fått ta bort henne då hon bröt benet i hagen förra våren.

Det där var bara ett fåtal av alla hästarna som funnits i mitt liv, jag ska försöka att skriva lite om hästar som funnits i mitt liv i enskilda inlägg i framtiden!

Nåväl, det där var väl det mesta om mig som ryttare. Andra intressen jag har är ishockey (men eftersom att jag vet att det inte är något populärt ämne bland er läsare hoppar jag över att prata mer om det), att vara med mina vänner, festa, shopping och allt såntdär som de flesta tjejer i min ålder gillar! Så ja... Det där var väl det mesta om mig, är det någonting ni undrar över är det bara att skicka iväg ett mail eller en kommentar!


frida
PUBLICERAT: 2011-03-15, 23:26:08

bara du inte slutar blogga på lovicious (världens bästa blogg) så är jag nöjd ;D


Hannah
PUBLICERAT: 2011-03-16, 19:00:19

Är Kiara din? Kommer hon säljas nu?

Är ute efter en övervuxen ponny nämligen :)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: