2011-04-01  02:20:53

Dyón the difference


Världens finaste lilla kille i sitt fina DTD.

Fick frågan om jag inte kunde berätta lite mer om Dyón the difference och självklart kan jag det! Jag har inte något sådant träns längre men jag hade under en lång tid. Jag köpte mitt första DTD hösten 2008 då jag tänkte att det skulle passa bra på Nisse. Inte för att han hade en tendens att bocka in huvudet eller gå och nicka med huvudet, som ju är två olika anledningar som får många att använda DTD, utan helt enkelt för att jag tänkte att han skulle bli snygg i det - och jag fick rätt!

3 200 SEK kostade det hos Sussies Häst & Fritid i Alingsås, så här i efterhand så skulle jag kanske inte lägga ut över tre papp på ett träns, men då kändes det som en bra grej att göra, haha. Nisse funkade dessutom ypperligt på tränset, han blev faktiskt stabilare i formen och jag har verkligen ingenting att klaga på när det gäller kombinationen Nisse - DTD. Det enda är väl att själva nackstycker åkte fram lite, så att det såg ut så här.

Enda gången då jag riktigt ogillat tränset var när jag hade det på Challe för första gången, av nån jäkla anledning så var det på en träning och Challe reagerade väldigt starkt på tränset, han gick verkligen inte fram till handen och då ska ni veta att det är en riktigt het och stark ponny. I LC:n fick vi ett stopp och i LB:n utgick jag då han var... Ja, helt omöjlig och det kändes inte rätt att han skulle behöva gå sin "maxklass" när han inte kändes fräsch.

Jag lät Challe slippa DTD:et ett bra tag framöver men efter ett tag vågade jag prova det på honom och vet ni? Han gick som en klocka! Han, som annars varit ganska ostadig i formen blev faktiskt mycket stadigare och tog bättre stöd på bettet - dvs. samma visa som det varit med Nisse.

Storleksmässigt så är det precis som alla Dyónträns - aningen litet om ni frågar mig. Nosgrimman satt ungefär lika tight på Challe oavsett jag hade full eller ponny av någon anledning!? Men käkremmarna blev inte för korta på ponnystorleken, det till trots att han har ett ganska brett huvud.

Jag kan verkligen rekommendera DTD, jag personligen tycker att det är ett superträns men självklart kan det variera från häst till häst så det bästa är förstås om man kan prova någon kompis träns innan man köper ett eget, för det är trots allt en ganska stor summa man lägger ut...


Matilda Scander
PUBLICERAT: 2011-04-01, 21:48:43 | URL: http://ponnytavling.blogg.se/

vart har du köpt tröjan du har på bilden? Den är vverkligen superfin!:)


Lina
PUBLICERAT: 2011-04-02, 21:09:40 | URL: http://sallberglina.blogg.se/

har fått uppfattningen att många köper för stora/inte kan spänna dem rätt så att de glider fram. skulle gärna prova på min tjej som är så känslig, men har ett Micklemträns nu o det funkar toppen



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: