2011-04-03  15:48:30

Hoppträning

1. Påminn mig om att ALDRIG vara ute kvällen innan du bokat in en tidig hoppträning... Aldrig mer... Men resultatet ska vi i alla fall inte klaga på, då det gick klockrent! Det var ju första gången jag hoppade lille Niko och det gick verkligen strålande. Visst blev det ett par missförstånd, dels så är ju han bara bebis men dels så har jag ju inte hoppat på väldigt länge. Tänkte gå igenom vad vi gjorde i dag!


Värmde upp i skritt, trav och galopp med lite skänkelvikningar och påbörjade öppnor. Efter det hoppade vi fram på en volt över ett litet räcke i vänster varv. Bebis var riktigt duktig! Han rev några gånger och sedan överhoppade han sig lite men annars var han duktig.


Bytte varv till höger och hoppade över ett annat litet räcke i stället. Det här lilla räcket bestod av två vita plank och det var lite läskigt tyckte lille Niko, så han stod emot ganska mycket. Dock så är han ju så himla snäll och litar verkligen på sin ryttare så han hoppade så snällt över, även om han överhoppade sig väldigt mycket. Inte ska man behöva ta i som om det var ett 130-hinder när det ligger på 70, haha...


När vi var klara med voltövningen gick vi över till den här övningen, som är väldigt bra om man ska jobba på långa distanser. Jag personligen har mycket lättare för korta distanser, det har nog mycket att göra med att CI funkade mycket bättre på det. Men sitter man på en häst med den grundgaloppen Niko har så är det ganska lätt ändå, mitt avståndsöga är ju aningen otränat i nuläget men det gick ändå helt okej tycker jag. Kom lite stort någon gång (hoppade övningen två ggr) men i övrigt var det idel bra!


Efter diagonalerna gick vi vidare och hoppade en linje, två gånger åt varje håll. Trots att hans galopp är väldigt bra så tenderar den ibland att bli lite kort, inte trippig men det är som att han inte vågar ta för sig riktigt, blir till att jobba mycket galoppbommar på honom! Övningen gick i alla fall bra även om vi fick in nåt extrasprång när det var lite lägre, när det blev lite högre blev han tvungen att ta för sig mer och då gjorde han det riktigt bra. Han hoppar riktigt bra, även om man kanske kan önska lite mer ryggverksamhet.


Hoppade min älskade 5,5:an (som jag för övrigt HATADE när jag red CI, eftersom han var totalt omöjlig i serier/kombinationer). Niko tyckte att det blev lite mycket i början så första gången snubblade han över oxern ut, men sedan gjorde han det strålande! Fick fram ryggverksamheten lite mer här och JÄKLAR vad han hoppade. Haha.


Avslutade med att sätta samman allting till en liten bana. Först över 5,5:an, sedan räcke och en båge till ett annat räcke. Vidare till oxern, rak linje till räcket och sedan avslutningsvis en båge mellan räcke och oxer.
Hela banan flöt på fantastiskt bra till sista hindret, där han hoppade av jäkligt stort (helt mitt fel) och jag inte hängde med. Finns det något värre än att avsluta en bana dåligt? Svar: Nej. Gjorde om och gjorde rätt. Duktiga lilla killen! Fick ut galoppen mer och mer ju längre vi kom på banan, mot slutet var den riktigt bra faktiskt!

Han är så speciell, lille Niko. Inte som någon annan häst jag suttit på, eller det skulle väl vara Pablo då. Han är liksom bebisaktig men inte trotsig som så många unghästar kan vara. Han vill verkligen försöka och göra rätt, och vem älskar inte sådana hästar? När han väl gör rätt blir han superglad och då blir man ju själv glad!

Det är så kasst att han står där han står, när jag börjar gå 100% i skolan kommer jag inte att hinna med honom. Det bästa vore förstås om vi köpte honom... Vi får se!


Ebba
PUBLICERAT: 2011-04-03, 20:46:41 | URL: http://ponnytjejen.devote.se

Vem var det som van bloggtävlingen? om schabrak med huva och de ?

Älskar din blogg!!!!


claes-göran olofsson
PUBLICERAT: 2011-04-04, 19:32:17 | URL: http://www.nattstad.se/classeslillablogg

Jag heter Claes-Göran Olofsson och jag måste skaffa fram pengar, så snälla

skänk en valfri summa pengar till detta kontonummer 8169-5,914 844 158-8

Efter att du skänkt pengar så besök min blogg http://www.nattstad.se/classeslillablogg2



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: