2011-04-14  21:54:03

Man ska inte köpa häst för tidigt...

Allt fler små tjejer skaffar ponny alldeles för tidigt. Vissa har kanske inte ens hästkunniga föräldrar.
Jag tycker iaf att man ska rida MINST 5 år på ridskola först.
Om man nu inte har världens bästa föräldrar som kan allt och man får träna för tränare osv.
Men det är många som har häst, som inte kan något alls.

Hästen har ett sår = Ah, men vi lägger på den ett täcke.
Hästen är hängig = Öhh va ska man ta tempen?
Hästen är halt = Låt den vila några dagar så löser det sig.
Hästen blir sjuk = Neee, jag har ingen lust att lägga ut pengar på veterinär.
Hästen blir dum = Låt någon jättestor rida eller skicka den på tillridning.
Man vill inte ha hästen mer = Skicka den på försäljning.
Man tröttnar = Låter mamma och pappa ta hand om hästen och den rids aldrig.
Man har inte lärt sig ordentlig grundridning = Hästen går sönder av fel ridning.
Man vet inget om utrustning = Ta första bästa bett, träns och sadel. Skit i om det inte passar.
Man har ont om pengar = Mockar inte noga så att man sparar på spån.
Dressyr är tråkigt = Då galopperar vi runt och hoppar varje dag.
Allt är tråkigt = Ja, då lär man hästen stegra och sen går det överstyr.
Jobbigt att fodra eller fixa = Ja, då ställer vi in en hösilagebal med plasten kvar och allt i hagen.
Tråkigt med hovslagare? = Då skiter väl vi i det och skor bara en gång i halvåret.
Jobbigt att fylla på vatten i hagen = Då får väl hästen stå utan då.
Kul att se hur högt hästen kan hoppa? = Då löshoppar vi den och höjer tills den stupar.

OSV... (Alltså detta har hänt, jag har sett allt och det är liksom egna erfarenheter. Eller inte jag som gjort det, men var med om det.) Och om man lärt sig allt från början på en bra ridskola så gör man inte såhär.

Mest tänker jag på det här med folk som får halta hästar och allt. Jag menar ingen häst föds med förslitningsskador, överbelastning och kotledsinflammationer. Det är ryttaren som orsakar dom. Kan man inte rida en häst hållbar är det så det slutar. Man klagar på allt och alla, men ingen verkar fatta att det är en själv som orsakat det. Bortförklaringar.


maja
PUBLICERAT: 2011-04-14, 22:07:20 | URL: http://majayes.blogg.se/

Håller med dej om dedär med att allt fler skaffar ponny för tidigt :O Fattar inte varför man säljer sina hästar till okunniga personer -.-


Rebecca
PUBLICERAT: 2011-04-14, 22:20:19 | URL: http://vardagmedhastar.webblogg.se/

dock är de inte bara de oerfarna som gör på detta viset.. Tyvärr!


Nadja
PUBLICERAT: 2011-04-14, 22:34:05 | URL: http://nadjaeriksson.bloggplatsen.se

Jag red inte på ridskola innan jag fick egen ponny, fick en när jag var pytteytteliten första gången. Har alltid bott på hästgård med två kunniga vuxna, och har haft många egna sen den första, men jag förstår absolut resonemanget i din text. Tyvärr är det för få hästkunniga föräldrar, jag har tur med att ha två :)


Olivia
PUBLICERAT: 2011-04-14, 23:04:04 | URL: http://oliviasandelin.blogg.se/

Har man kunniga föräldrar kan man väl få en ponny direkt. Men håller med om att man bör få lite erfarenhet på ridskola först. Även fast jag inte lärde mig så mycket om hantering av hästar/skador osv på ridskolan. Kanske berodde på att jag bara var 12 år när jag slutade.. Men ändå..


Lina - Vinn ett Glen Gordon-pannband från Hippoteket!
PUBLICERAT: 2011-04-15, 08:55:18 | URL: http://sallberglina.blogg.se/

Det är hemskt med folks om köper en söt liten snäll ponny till sina barn, när de som föräldrar ofta inte kan något alls.


Adina
PUBLICERAT: 2011-04-15, 09:25:07 | URL: http://adinis.blogg.se/

Mycket bra skrivet!


Samuel Blomberg
PUBLICERAT: 2011-04-15, 13:50:37 | URL: http://najjethebest.bloggplatsen.se/

Jag vill bara påpeka att hästen kan visst bli halt själv!:D Vilket min är nu:P


Yasmine
PUBLICERAT: 2011-04-15, 21:37:48 | URL: http://yassei.blogg.se/

Håller med dig totalt! Har själv varit med om det, inte mig i fråga men en familj jag känner har köpt en ponny som är alldeles för svårriden och dem i fråga tar inte hand om honom på bästa sätt. Tyvärr måste jag säga, då han har sååå stor kapacitet och hjärta av guld!


Anonym
PUBLICERAT: 2011-04-16, 00:56:52 | URL: http://jeeanette.blogg.se/

Det är inget fel i att skicka hästen på tillridning/utbildning om man känner att man själv inte klarar av det. Samma sak om man inte vill ha hästen längre. Hellre skicka bort den till någon som tar hand om pållen än att den ska gå hemma och skräpa.


Lotta
PUBLICERAT: 2011-04-16, 11:45:01 | URL: http://nogg.se/charliesfamilj

Det är ju skrämmande att det verkligen händer - på riktigt!! :-O

Jag tycker absolut att det är nödvändigt att barnen får rida ett antal år (minimum 5) innan de skaffar sig en egen ponny/häst. Det tar mycket tid och är ett stort ansvar! (Ska jag säga som köpte en A-ponny när min son bara var 1 år gammal, men det var mestadels som sällskap åt min häst ;O))

Ang. felaktig utrustning så tycker jag att det är väldigt vanlig bland äldre ryttare också. Grundkunskapen om inpassade sadlar och rätt strl på betten verkar inte finnas...Och har man en häst som gapar så trycker man igen den med en nosgrimma istället för att ta hästen till tandläkare..........

Rätt utrustning fick jag tyvärr inte lära mig i mina yngre år på ridskolan, utan den kunskapen fick jag söka mig efter när jag skaffade egen häst.


Lovisa
PUBLICERAT: 2011-04-17, 09:08:32 | URL: http://lovisaarnegard.blogg.se/

Åh, du har så himla rätt! Jag blir alldeles galen på detta & det gör ont i mig hur illa vissa ponnyer blir behandlade, pga okunskap. Det är precis som att jag nu, direkt efter nian, skulle säga att jag var färdigbildad doktor ungefär & kan operera vem som helst... Det är nästan lika illa i mina ögon. Jga är mega grymt tacksam för att min mamma sa nej, för att jag hann lära mig så mycket innan. Samtidigt blir jag ganska besviken på vissa ridskolor, kanske var det jag som lyssnade dåligt, men jag är väldigt säker på att dem aldrig visade oss hur man tog tempen. Klart dem sa det ngn gång, men inte så ofta. Teori hade vi ibland, vi fick se hur man gick igenom hästen, men inget om vilka salvor osv osv. Det finns så mycket viktigare saker att lära sig än att rida allra först, ridningen är väl ändå nästan det enklaste i det hela. Jag tycker att man sak utveckla ridskolorna ännu mer, ha teori oftare(vi hade det nästan aldrig) & även vara supernogrann med att barnen verkligen lär sig. Visa dem hur de kan skydda sina hästar, vilka salvor som är bra, när de bör kontakta veterinär osv. Allt sånt lärde jag mig i stort sett när jag fick min första ponny, visserligen kunde jag mycket, men inte tillräckligt.


Evelina
PUBLICERAT: 2011-04-18, 01:03:35 | URL: http://oscarssonevelina.blogg.se/

Dock tycker jag detta var lite till överdrift. För vissa människor har ju faktiskt en hjärna och tänka med. Mår hästen dåligt uppsöker de flesta människor veterinär. Faktiskt!


Lotta
PUBLICERAT: 2011-04-18, 11:00:35 | URL: http://nogg.se/charliesfamilj

Jag håller med Lovisa! Man får börja rida alldeles för tidigt på ridskolorna. Jag tycker att man ska kunna hantera hästen från marken först!


Ellen
PUBLICERAT: 2011-04-18, 21:36:34

måste säga att många av de där punkterna verkar konstiga, hästar kan visst bli halta av sig själva (hage), dessutom är många hästar framavlade så pass att de inte håller för ridning på hög nivå där av överbelastning. Klart man säljer sina ponnyer snabbt man växer ju ur dem, superbra att de lämnar bort sina kaxiga ponnyer till de som är starkare och har mer att sätta mot! man får ju inte vara dum och för stålt för att veta hästens bästa :)


LOLLO | HÄST & FOTO
PUBLICERAT: 2011-07-13, 16:35:49 | URL: http://loiises.blogg.se/

ååh jag vet en tjej som ska få häst hon kan nt ett skvatt om ''skötseln'' av häst. Hon vet nt änns vad bringan är för något. Hennes föräldrar kan nt ett skit om hästar. På gympan skulle vi ta pullsen på oss själva hon satte dit tummen men sa att det nt funkade. Konstigt det pullserar itummen -.-



man måste fan läsa på om vad man ska göra om hästen blir sjuk och hur man ska gör i olika situationer annars är man ju dum.



fast det där med halt håller jag nt med om, min medryttarhäst blev halt 3gånger under samma år och det var nt pga ryttaren.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: