2011-04-29  21:22:15

Vad väljer ni?

Vad skulle ni välja om ni var tvungna att välja mellan att antingen köpa en för fet häst eller en för smal häst?

Motivera gärna varför också!

Mitt svar: Jag skulle välja en för smal häst. Eftersom att jag personligen tycker det är lättare att få upp hullet på en häst än att banta den. Dock behövs ju mycket mat om den både ska upp i vikt och bygga muskler.
Så jag väljer hellre en smal då. Jag har vart med om oftare att hästar ska upp i vikt så jag har mer erfarenhet av det, foder och sånt.

Så säg nu, vad ni skulle välja och varför?


Anonym
PUBLICERAT: 2011-04-29, 22:12:18

Hellre en för fet! Har större erfarenhet av smällfeta ponnysar som gått på bete hela sitt liv, och hur man bantar ner dem än hur man bygger på hullet på en på tok för smal häst utan något fett eller muskler.



Har fått ta hand om många ponnys som gått på lösdrift och inte varit ridna på x antal år till försäljning. Majoriteten av dem har varit smällfeta, så jag väljer helt enkelt det jag har mest erfarenhet av :)


emma fors
PUBLICERAT: 2011-04-29, 22:29:46 | URL: http://forzi.blogg.se/

jag skulle nog valt för fet istället, tjejen som har häst i vårt stall köpte en häst som var för smal, och hon får inte rida den i 1 månad och ge den hur mycket mat som helst, då sitter jag hellre på en fethäst jag får i snyggt hull på 2 veckor än att börja om på utbildningen efter 1 månad :)


Samuel Blomberg
PUBLICERAT: 2011-04-29, 23:11:09 | URL: http://najjethebest.bloggplatsen.se/

jag håller helt klart med dig det är enklare att få upp en vikt än att minska den men samtidigt är det ju inte bara vikten man ska öka utan styrkan och då kan det bli väldigt hårt arbete:)


Lisa
PUBLICERAT: 2011-04-30, 02:33:38 | URL: http://lisavictorias.blogg.se/

fin blogg! gå in på min blogg och läs om mej och min dressyrponnys utveckling :)


emma elfstrand - hästblogg
PUBLICERAT: 2011-04-30, 06:11:23 | URL: http://catago.blogg.se/

en fet! det är ett riktigt helvete att ha en häst som boppen som vägrar lägga på sig trots att man trycker i honom så mycket mat det bara går, och rider honom korrekt ;P då har jag hellre en till tage i kroppen :)


Adina
PUBLICERAT: 2011-04-30, 11:56:37 | URL: http://adinis.blogg.se/

Jag vet inte vad jag skulle välja. Båda är väl ungefär lika svåra/lätta att få till. Det som kan vara jobbigt är om hästen står på lösdrift tillsammans med andra hästar som har motsatta problemet som min häst. Funi är ganska lagom i hull men alla andra hästarna i hans hage är för feta vilket leder till att hans hage bantar. Så jag måste alltid utfodra honom extra efter varje ridpass vilket är lite jobbigt.



Och det är ju samma problem om man har en för fet häst men alla de andra hästarna är perfekta i hull. Det är nästan värre för man kan inte få den feta hästen att äta mindre om den ska få lika mycket hö som alla andra hästarna.

Men om hästen skulle få foder i boxen varje kväll som hästar som inte går på lösdrift får hade det inte spelat någon större roll tror jag. Men en fet häst kan man aldrig behöva vila för att den måste få hull att bygga muskler från, men en fet häst är det bara att motionera och ge jättelite mat.. :)


Louise
PUBLICERAT: 2011-04-30, 20:59:59 | URL: http://louiseoden.blogg.se/

Jag hade valt en fet häst. För oftast mår en tunn häst inte helt okej, och jag hade inte pallat det trycket och vetat att min häst inte mår bra. Visst en stor häst mår inte heller bra, men inte på samma häst som en tunn anser jag :):)


Lina - Vinn ett Glen Gordon-pannband från Hippoteket!
PUBLICERAT: 2011-04-30, 22:47:48 | URL: http://sallberglina.blogg.se/

En överviktig hellre då det ofta är svårt att få muskler på en tunnare. Tar längre tid tycker jag



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: