2011-03-28  21:42:56

Dressyrträning med Kadoor

I dag red jag för första gången "på riktigt" sedan jag blev sjuk och det kändes faktiskt riktigt bra, kände mig förstås lite stel och sitsmässigt var det väl inte strålande men i övrigt är jag nöjd. Red Kadoor, en 14-årig dansk valack. Har ridit honom en hel del förr och han är ofta lite loj men får man bara igång honom så brukar han gå bra. Det gäller att man har med sig honom från start och verkligen aktiverar honom med tempoväxlingar, halter, övergångar m.m.

Värmde upp som vanligt i skritt, trav och galopp, fick till ett jättefint byte på honom och det är jag väldigt nöjd med då det inte är någonting han egentligen kan.


Första övningen var en långsida upp i öppna, och sedantempoväxlingar på andra sidan. Kadoor gick väldigt bra i vänster varv men i höger var det lite svårare, han vill gärna överböja halsen och är lite stel i sidan, men mot slutet gick han fint. Sedan bytte vi ut öppnan mot slutor och det gick helt okej, här var det liksom med öppnorna lite trögare i höger avrv men åt väster var han riktigt fin!


Nästa övning var fem serpentinbågar med övergång trav-skritt-trav varje gång man passerade medellinjen. Jag tycker ju att övergångar är något av det bästa man kan göra för att aktivera hästens bakben och därför tycker jag att detta är en superövning! Kadoor svarade verkligen super bakåt men var lite trögare framåt, men med mycket skänkelinverkan så gick det bättre. Han blev lite ostadig i formen i övergångarna så det får vi jobba vidare på. Bytte ut skrittövergångarna till halvhalter och han var nästan ännu finare där!


Avslutade med tre serpentinbågar + enkla byten (dvs. galopp-skritt-galopp) på medellinjen, ibland blev han faktiskt lite springig men när jag hade kontroll på galoppen gick han riktigt bra, svarade väldigt bra framåt!

På det stora hela är jag rätt nöjd, med tanke på att jag dels inte har ridit honom på länge och dels inte har ridit ordentligt på länge. Är verkligen hur trött som helst nu, snacka om att inte ha någon kondition eller styrka kvar! Det kommer ju att ta år och dagar att bli fit for fight känns det som, men skam den som ger sig! Jätteroligt att vara tillbaka på hästryggen och i morgon blir det mer av den varan!


Adina
PUBLICERAT: 2011-03-28, 22:30:34 | URL: http://adinis.blogg.se/

Härligt att få rida igen! Serpentinbågarna med övergångar i mitten var bra övningar, ska nog ta med dem och prova så snart som ridbanan är helt fri från snö, just nu är ungefär 1/5 snöfri och 3/5 isig.. :s


Lina - Vinn ett Glen Gordon-pannband från Hippoteket!
PUBLICERAT: 2011-03-29, 08:53:19 | URL: http://sallberglina.blogg.se/

Härligt! :) Du får alltså mer än skritta nu!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: