2011-03-27  00:00:00

Hästen i mitt liv... NR.4

Madam Butterfly
, eller Madam som hon kallas i vardagen är en ganska liten häst på ungefär 160 cm i mkh. Hon är ett nätt, mörkbrunt sto född 2000.
Hon är hälften halvblod och hälften ridponny, och en liiiiten del arab faktiskt.
E. Cortus
UE. La Paz
Hon har haft ett föl, som hon fick 2005.
Madam är en snäll häst, ibland samarbetsvillig, ibland inte. Hon är aldrig dum på något sätt. Hon är lite av en drömhäst för mig. Jag red och tävlade henne mellan september 2010 tills januari 2011. Fast det är ju inte slut där bara för det. Jag kan säkert få tävla henne fler gånger! Och rida henne kan jag göra när jag vill.


Hon är ingen dressyrhäst på något sätt. Dressyr är en plåga för både Madam och ryttaren då hon helst leker planka och lyckas på något vänster hur man än vänder och vrider på henne aldrig bli lösgjord. Seg är hon också. Jag har kanske fått en bra ridkänsla i dressyren en gång med henne. Det är synd om henne att behöva vara så stel. Hon skulle behöva mjukas upp rejält för att kunna börja bygga riktiga muskler och bli lite mer välformad. Och framförallt för henne eget välmående.


Hoppningen däremot är hon piggare. Då far hon fram på högsta växeln, men hon gör det bra. Hon är noga och river sällan. Stanna gör hon ännu mer väldigt sällan, och endast om ryttaren gör fel. Hon vänder på en femöring och hon älskar omhoppning, hon blir så taggad!
Uteritt och terränghoppning är underbart kul och då ska det helst gå ännu fortare än vanlig hoppning! Att vara ute överhuvudtaget är roligt.


Borsta och gosa är inte Madams grej utan det är mest obehagligt och jobbigt. Madam som älskar att vara sketen. Har nog aldrig sett henne komma in från hagen ren, eller på morgonen efter en natt i boxen. Alltid ska hon vara sketnast! Men jag älskar henne ändå!


Jag började rida, träna och tävla Madam i September 2010 ungefär tror jag och på den korta tiden tävlade upp till 1 meter med placeringar, varje gång. Tränade banor på 110 cm på träning, hoppade 120 cm på enkelhinder. Hon var en perfekt övergångshäst från ponny, och hon har gett mig väldigt mycket. Speciellt självförtroende. Hon är en klippa i alla lägen. Vänligare häst får man leta efter. Hon är min prinsessa, mitt ljus. Mitt liv. Nu tog våran saga slut ganska fort, då jag kände mer för att utbilda, än att tävla så som det ser ut nu. Men hon finns ju där varje dag och jag kan träffa henne när jag vill. För min lilla prinsessa, min finaste lilla tjej tänker jag inte släppa bara sådär.
Jag hoppas att vi får göra någon mer tävling tillsammans för hon verkligen älskar att tävla, och jag älskar att göra det med henne.
Jag älskar dig min lilla stjärna <3


Lina - Team Hippoteket
PUBLICERAT: 2011-03-27, 11:02:09 | URL: http://sallberglina.blogg.se/

verkar vara en trevlig häst det där!


Caroline
PUBLICERAT: 2011-03-27, 12:12:22 | URL: http://littleworldof.blogg.se/

Hon är jättesöt :) Var det din häst eller någon som du red och tävlade?


Erika
PUBLICERAT: 2011-03-27, 15:17:54 | URL: http://eriikapettersson.blogg.se/

Så söt hon är. :)


Caroline
PUBLICERAT: 2011-03-27, 20:07:53 | URL: http://littleworldof.blogg.se/

Sv; Ok, va tråkigt. Men det kanske blir ni två en dag igen?! :) Hon är en riktig sötnöt :). Ganska lik min faktiskt, färgen och det feminina huvudet.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: