2011-03-18  21:45:29

Raser


Fullblod - Jag har av egen erfarenhet märkt att fullblod är inte den typen av häst som passar mig. Fullblod som gått galopp innan är ofta väldigt nerviga och svårridna. Dom hoppar oftast inte så himla bra och håller ofta inte för vanlig ridning. Fullblod som inte gått galopp har jag aldrig mött någon och kan inte söga något om det, men jag vet att man vill avla med mycket fullblod i för det är bra osv. Men jag är inte så förtjust i rena fullblod överlag. Appe är ju fullblod, och ja... Jag gillar inte riktigt hans extriör och att han har ömma hovar och är känslig för det mesta. Det passar inte mig.

Travare -
Tycker jag inte passar till att rida på. Kan fungera för någon som bara vill ut och rida i skogen. Men att rida en travare i hoppning och dressyr är bara djurplågeri. En häst som inte är byggd för hoppning, galopp eller att jobba i form ska helt enkelt inte göra det. Är man så intresserad att man vill rida ordentligt så köper man en riktigt ridhäst, ingen travare. Det blir aldrig så himla bra ändå. För att få en bra travare som ridhäst behöver man bygga om hela hästens anatomi och det är ju omöjligt.

Så nu fick jag skriva om allt bara för att tog illa upp av mina egna åsikter. Konstigt att man inte får ha egna åsikter i hästvärlden. Jag måste väl inte gilla fullblod?! Bara för att ni gör det så blir det väl inget tvång att jag måste det?! Och bara för att inte gillar fullblod är jag en hemsk männsika... Shiiit. Asså vissa folk, jag saknar ord för att beskriva er.
Bara för ni vill ha bekräftelse att det visst är okej att ha fullblod, ja det får ni gärna, men JAG vill inte ha det.


Anonym
PUBLICERAT: 2011-03-18, 22:05:18

dra inte alla fullblod över en kam , själv har jag haft en d-ponny som var fullblod & hon funkade utmärkt i hoppningen och har hållt och hoppat MSVA. Jag tror att hästarna blir det man gör dom till.


Emelie Lindqvist
PUBLICERAT: 2011-03-18, 22:11:11

jag har ett fullblod ocg vi tävlar upp till msva hoppning ovh LA i dressyr med vinster och placeringar, så jag tror du har lite fel där du...


sarakarlsson
PUBLICERAT: 2011-03-18, 22:11:35 | URL: http://sarakarlsson91.blogspot.com

märks att du inte är så inne i hästvärlden! man vill ha mycket fullblod i halvblodsaveln just för att de har knäaktion och är snabba och smidiga, många hoppar också jätte bra, tex som mitt fullblodsto har sällan sett en häst hoppa som henne kan jag säga! och hon har fått 5st jättefina avkommor både gångarter och kapacitet! dom kan vara lite svårridna men kan man rida dem är de helt underbara! men det finns ju såklart bra och dåliga hästar och det gör det ju alltid, men jag tycker du ska ta dig en titt på fullblod. och inte bara döma efter de som inte dög på banan och därför säljs billigt! hopphästar säljs också billigt om de inte duger! Butterfly flip antagligen sveriges mest lyckade uppfödning har fullblodsmamma! du kanske borde ta dig en titt på de lite dyrare hästarna och inte bara dem som säljs jätte billigt på nätet!


Karin
PUBLICERAT: 2011-03-18, 22:34:21

jag vill bara ha fullblod. :D Dels för de är så känsliga och personliga. Sen finns det de fullblod som hoppar kanon, rör sig helt wonderfull och håller. :D


Anonym
PUBLICERAT: 2011-03-18, 22:52:56

Du är verkligen hemsk


sarakarlsson
PUBLICERAT: 2011-03-18, 22:55:06 | URL: http://sarakarlsson91.blogspot.com

och måste bara säga att efter detta inlägg så respekterar inte jag din blogg längre! tycker det var otroligt oprofisionellt skrivet!


sarakarlsson
PUBLICERAT: 2011-03-18, 22:55:23 | URL: http://sarakarlsson91.blogspot.com

och måste bara säga att efter detta inlägg så respekterar inte jag din blogg längre! tycker det var otroligt oprofisionellt skrivet!


Ebba
PUBLICERAT: 2011-03-18, 23:15:18

Vilket hemskt inlägg! Mår riktigt dåligt att behöva läsa något sånt här i en förövrigt bra blogg. Du förlorade min respekt och en läsare!



Du säger helt emot dig själv i det med fullblod, sitta och skriva att dom är värdelösa och sen rida ett själv. Den ekvationen går inte ihop?!



Det med travare får jag inte heller ihop. Många av dom har fel kropp att kunna ridas i högra klasser men det finns dom travare som är bra byggda för att hålla som ridhäst.



Det sista om knar måste du skämta om.



Hoppas inlägget är ett skämt men kommer inte fotsätta följa er blogg.


louise
PUBLICERAT: 2011-03-18, 23:35:54 | URL: http://www.nattstad.se/liirjas

intressant, min travare tror folk är efter robin Z och han går 135 hoppning. Men visst, djurplågeri var det. Lycka till i hästvärlden du kommer inte långt.


Sandra
PUBLICERAT: 2011-03-18, 23:48:31 | URL: http://sandragustafsson.devote.se

Håller med dig till 110%


Linnea
PUBLICERAT: 2011-03-18, 23:57:15

Om det är djurplågeri att rida travhästar då undrar jag vad vissa ridskolehästar utsätts för?

Jag har stor erfarenhet av travhästar och de passar lika bra till trav som till hoppning eller dressyr. Den som köper en travare vet säkert att den inte kommer kunna tävla jätte stora klasser men man kanske inte vill det heller. Du kanske borde testa rida en riktigt vältbildad travare en gång. Eller varför inte testa rida monte. Då kommer du troligen att ändra din syn på travhästar.

Ta reda på lite mer fakta innan du drar alla travare och fullblod över en kant!


Anonym
PUBLICERAT: 2011-03-19, 02:29:53 | URL: http://rathed.blogg.se/

Gud jag håller med dig till 1000000% puss älsklingar!!! <3333 heidi och lovisa är bäst!!!! hata travare och alla raser, hata hästar!!!! älska hamstrar!!!! detta är en hamsterblogg om ni inte visste det


Hanna Ling
PUBLICERAT: 2011-03-19, 08:59:15 | URL: http://shettisgalen.blogg.se/

Varför måste alla bli så upprörda? Alla har vi rätt att säga vad vi tycker, jag håller inte med henne till 100%, men till viss del, men som sagt alla tycker vi olika! :)


johanna söderkvist
PUBLICERAT: 2011-03-19, 09:20:14 | URL: http://jjsoderkvist.devote.se

jag håller verkligen inte med dig, jag har en travare och de är faktiskt riktigt fina hästar!

folk som du nedvärderar travhästar för ni har ingen kunskap om dem. Travare är riktigt bra hopphästar och de flesta tycker det är kul, som min gör.

jag har haft henne nu i 4 år och hon går för de mesta i stadig form och de som är mest kul är att hon verkligen försöker, hon verkligen jobbar.

så travhästar är väldigt lättsam ras, de är uppfödda för att jobba och de gör hela dressyr grejen mycket lättare eftersom de försöker lära sig och de lär sig fort.

visst de finns säkert många som inte är så fullt arbetsamma, men som de andra har sagt: dra inte allt över en kant!



detta är första gången jag kollar på din blogg, men blev helt klart besviken på den när jag såg detta inlägg...


Linnéa
PUBLICERAT: 2011-03-19, 10:46:53

Alltså du kan ju inte vara seriös?

"Men att rida en travare i hoppning och dressyr är bara djurplågeri".

Du har uppenbarligen aldrig mött en travare som varit i händerna på en duktig ryttare. Är man duktig kan man utbilda och omforma en travare riktigt bra! Många av dem är självklart mer begränsade i vanliga grenar jämfört med hästar avlade för det, men det finns travare som hoppar höga klasser och som går svåra program i dressyr. Och att det skulle vara djurplågeri, ja det är bara löjligt!



Du har dessutom aldrig hört talas om Jappeloup de luze märker jag. En häst på 155cm med fullblodsmamma och travare till pappa. Jappeloup tog blandannat OS-guld, och det trots att han var lägre i mankhöjd än hindren och hade de raserna i sig.



Helt enkelt, dra inte alla hästar av samma ras över samma kam, det finns travare och fullblod som ABSOLUT kan. I händerna på rätt ryttare som förstår hur man omtränar en travare till ridhäst eller hur man utbildar en galopphäst till ridhäst så kan det bli fantastiska tävlingshästar! Jag har mött travare som varit urusla som knappt går att rida i skogen på, och jag har mött travare som tävlar MSV hoppning och dressyr, även tom **-ig fälttävlan har jag stött på travare, jag har mött galoppörer som är omöjliga och jag har ridit galopphästar som hoppar som gudar! Många fullblod är fantastiska fälttävlanshästar om inte annat, pga sitt mod och otroliga uthållighet plus stora galopp.



Nej, du får nog ta och öppna ögonen. Det är bara i ren okunskap man kan dissa en hel hästras eftersom alla raser består av lika många individer som det finns hästar och alla de har olika förutsättningar, hållbarhet och kapacitet.


Olivia
PUBLICERAT: 2011-03-19, 11:29:18 | URL: http://oliviasandelin.blogg.se/

Det där med fullblod vet jag inget om, så kan inte uttala mig. Men håller faktiskt med dig lite om travarna. De har inte samma kroppsbyggnad som en ridhäst och en häst som gått trav och är tränad hela sitt liv för att INTE galoppera kanske inte riktigt passar till att galoppera på. Dessutom är det ju avlade för att dra, inte för att bära. Sen finns det ju självklart undantag som i allt annat och travare som lämpar sig bättre för ridning än för trav. Men jag säger som du, jag skulle inte vilja ha en travare. Har inget emot dem, vill inte ha en bara.


Hanna - TÄVLING Vinn Ridstövlar :D
PUBLICERAT: 2011-03-19, 11:48:27 | URL: http://brusella.blogg.se/

Förstår inte riktigt vad alla tjafsar om ?! En travare är avlad till ett syfte - att trava fort . Det säger ju sig självt att det inte är en ridhäst, hade man velat ha en ridhäst hade man ju avlat på en häst med gångarter mm ....


Hanna - TÄVLING Vinn Ridstövlar :D
PUBLICERAT: 2011-03-19, 11:56:42 | URL: http://brusella.blogg.se/

måste även tillägga att jag inte förstår varför man skulle ändra uppfattning om man red en travare i slängtrav det fortaste man kan på en bana ...?! men visst alla har väl sin syn på saker och ting :)


elisa
PUBLICERAT: 2011-03-19, 13:10:41

seriöst, alla tycker la olika ?!,

heidi skrev ju så som hon tyckte , måste alla säga imot osv ?, EGNA ÅSIKTER kallas det.


Anonym
PUBLICERAT: 2011-03-19, 14:00:08

Alla får väl tycka olika i hästvärlden?! Det tycker jag iaf! Det finns väl alltid några raser som alla tycker lite mindre om (eller hatar), beroende på individ till individ blir det ju lite olika raser men när ni tänker efter är det väl någon ras ni tycker mindre om?

Jag älskar er blogg iaf! :)


Anette Nord
PUBLICERAT: 2011-03-19, 19:48:39 | URL: http://anette-nord.blogspot.com

Gud va många djurplågare vi har här i Sverige helt plöttsligt, & jag är tydligen en av dom..



Tråkigt att du tycker så om travarna.


Fatma Chahrour
PUBLICERAT: 2011-03-19, 21:26:53

Jag respekterar din åsikt, jag är dock varken ägare till ett fullblod eller travare, men de som tar åt sig borde ta sig någonstans. Bara för att de äger ett fullblod eller en travare ska de ta åt sig rejält. Det som är respektlöst är det dem skriver om att du är hemsk, osv. Alla raser är olika, alla har sina sidor. Med tanke på det tror jag inte att ett rejält kallblod skulle kunna ta sig över 120cm högt hinder, för att dem är inte byggda och framavlade för det, det är avlade för att dra, osv. Alla raser har sina saker. Engelskt fullblod platsar bäst på galoppbanan, dem är framavlade för att springa fort (de flesta i alla fall). Travare är framavlade för att kunna trava framför en sulky, och kan även skolas till ridhäst, med det tar ju sin tid, om man är väl erfaren och kan utforma en travare till ridhäst, då. Som sagt är det som du skrev, alla har sina åsikter och plikter. Det är bara respektlöst och fult att börja betee sig och skriva sådant som de flesta personerna i detta inlägg kommenterat. Jag är inte den som är sjukt erfaren från den fronten, men jag antar att jag får säga mitt.


Therese Jensen
PUBLICERAT: 2011-03-19, 21:58:27 | URL: http://livetenligttherese.webblogg.se/

självklart får du har din egen åsikt men något som var JÄVLIGT dåligt av dig det var att skriva såhär "Är man så intresserad att man vill rida ordentligt så köper man en riktigt ridhäst, ingen travare." det innebär att du tycker att en travare inte är en riktigt häst alltså ? Menar du att det är en leksaks häst? Sen lite av det du skriver om fullblod är inte ens att ha en egen åsikt utan det är lite mer fakta.

Här får du kända hingstar som hoppat höga klasser i hoppning, med fullblod i sig!

Almeto Z

Cagancho

Cagliostro

Cardento

Casall La Silla

VDL Empire

Minotauros RP 114

Mowgli 637

Little Boy 756

Click and Cash 1155



Som du kanske märker så är det mer fakta då mer eller mindre dem flesta topphästarna har lite fullblod i sig.


Alexandra
PUBLICERAT: 2011-03-19, 22:30:57 | URL: http://equiss.blogg.se/

Dummaste jag läst på länge, tbh.

Min kära vän Carro har en travare som hoppar som en gud, och jag har själv hoppat en fin travare så du borde nog öppna ögonen. Många travare hoppar som klippor, så sluta vara så trångsynt.



Och, du glömde vad jag tycker alla BORDE VETA: ridning är för hästen, inte hästen för ridningen. Eller? ....


sofia
PUBLICERAT: 2011-03-19, 23:01:45 | URL: http://slponny.blogg.se/

herregud, varför ska ni tjafsa emot. Heidi har väl sina åsikt och hon ändrar inte den för att ni skriver här och tjaffsar. Låt henne tycka som hon vill, hon har rätt att tycka så.



Själv håller jag med henne för det mesta.

Skulle aldrig köpa en travare men en i mitt stall har en travare. Dock inte en häst jag skulle vilja rida. Men han är rätt fint :)


Mysan
PUBLICERAT: 2011-03-20, 12:55:19 | URL: http://mysanjansson.blogg.se/

Har typ alla glömt att alla får ha sina egna åsikter?! Smaken är som baken och jag själv skulle aldrig ens kolla på en travarannons då dom hästarna är inte byggda eller formade till det jobb som jag är ute efter... En travade är markbunden på ett annat sätt än tex halvbloden vilket gör att dom travade fortare och blir explosiva framåt medans tex halvblod blir explosiva uppåt...

Fullblod gillar jag själv men då snackar vi dom engelska fullbloden dom andra går bort...

Alla får tycka precis som dom vill men jag köper dina åsikter på vissa delar och på andra inte... Men va fan väx upp ni som skriver att hon ä hemsk osv ni lär inte komma lång i livet om ni tycker att alla andra som inte delar eran åsikt är hemska... Tror faktiskt att heidi bara vågar säga det som många andra bara tänker men inte vågar stå för....


Madeleine Johansson
PUBLICERAT: 2011-03-20, 14:59:51 | URL: http://showjumpers.blogg.se/

sjukt dåligt inlägg! du kanske inte gillar det, men hur tror det du känns för ryttarna som har fullblod eller travare när du hackar ner på dem? riktigt, riktigt dåligt! bloggägare ska inspirera & peppa, inte trycka ner!

en av de finaste hingstarna genom tiderna blandas in i halvblodsaveln, & han är ett fullblod.

Mister Pooh - vinnare i VM 2006, OS reserv, gissa vilken ras hans mamma är?

sjukt dåligt av dig! tänk dig för nästa gång!


Rebecca ♥
PUBLICERAT: 2011-03-21, 09:51:27 | URL: http://escana.blogg.se/

Att beskylla andra för djurplågeri är inte bara att ha åsikter. Det finns travare som är eller kan bli riktigt fina ridhästar, alla har inte den möjligheten dock. Man får se till individen. Likadant med halvblod, alla ska inte hoppa och alla ska inte gå dressyr annat än på lätt nivå.

Jag har inte heller samma erfarenheter av fullblod. De flesta jag träffat på har haft ett trevligt temperament och vart skadefria. Åter igen, se till individen istället för att dra alla över en kam.


Adina
PUBLICERAT: 2011-03-21, 16:11:22 | URL: http://adinis.blogg.se/

Jag tycker att du är lite hård (eller åtminstone var innan du skrev om lite), men samtidigt tror jag (observera tror) att om man köper ett fullblod/travare som inte har påbörjat sin inridning och börjar bygga muskler redan från början så kommer nog den hålla bra. Sedan precis som du skriver, en travare är framavlad för att trava fort på en bana - men om man skulle rida in den från början till att bli en vanlig ridtravare kan den bli mycket fin - men att köpa en 10 årig fd travare kommer det krävas MYCKET jobb för att få till - men djurplågeri är nog lite att ta i tycker jag.


anna
PUBLICERAT: 2011-03-27, 20:24:29

Visst, fullblod som har gått galopp kan ju vara lite som du beskriver, men vissa fullblod blir faktist inte framavlade till galopp, och då kan de bli fantastiska hoppare/fälttävlanshästar!

Och travare kan bli bra ridhästar, om man är duktig så kan man faktist skola om en travare till ridhäst, men då måste man vara en mycket erfaren ryttare och veta vad man hålller på med. Om travaren aldrig gått löp däremot, utan utbildats till en "vanlig" ridhäst från början så har de säkert samma förutsättningar som någon annan ras att bli bra tävlingshästar i andra grenar än trav.


Filippa Eriksson
PUBLICERAT: 2011-06-16, 12:26:34

Kolla i världstoppen hur otroligt många fullblod som tidigare gått på banan som sedan blev OS, VM hästar. Du har nog inte huvudet på rätta stället lilla vän...


Sofie
PUBLICERAT: 2011-07-12, 00:12:19 | URL: http://sofieshastar.blogg.se/

Lite gammalt inlägg att kommentera kanske men jag gör det ändå.



Angående extreiören på travare och fullblod så finns det självklart många som inte lämpar sig särskilt bra för ridning om man vill komma någon vart. Likaså finns det halvblod som inte har den mest lyckade exteriören. Dessa hästar funkar ju dock oftast kanon som fritidshästar för den glade amatören som vill rida i skogen och kanske starta en liten klubbtävling ibland! :)



Sen finns det de ju flertalet travhästar och fullblod som aldrig ens börjar tränas för lopp pga att de har fel exteriör för att klara av dessa sporter. Ännu fler är de hästar som inte kommer till start pga att de inte håller måttet eller de hästar som kasseras lika fort som de hamnade på banan pga att de inte kan mäta sig med de "bra" lopphästarna.

Dessa hästar har ju uppenbarligen inte rätt exteriör och gångarter för att passa på banan så då måste de ju kunna passa bättre till något annat? Tex ridning!



Sen tror jag att om man ska köpa ett varmblod och har ambitioner att tävla/träna lite seriösare så bör man ha koll på vilken exteriör som är önskvärd hos en ridhäst och sålla ordentligt bland de hästar man tittar på! För som sagt i detta inlägg så är de ju faktiskt inte avlade för ridning.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: