2011-03-16  17:11:19

"Hjälp"tyglar & skarpa bett

Jag verkligen avskyr folk som betslar upp sina hästar, eller rider med graman och andra hjälptyglar som ska få hästen och böja lite fint på nacken.

Problem med starka eller olydiga hästar löser man inte genom att sätta in skarpa bett i munnen på. Utan man får helt enkelt börja om från början då. Dressyr, dressyr, markarbete och alla möjliga lydnadsövningar. Och eftersom jag har svårt att tänka mig hästar som drar iväg i dressyr och håller på, så anser jag att klarar man inte hoppa hästen med ett vanligt bett. Då kanske man inte ska hoppa alls. Problemet sitter ju inte i hästens mun, utan i ryttarens hand.
Och absolut inte pessoa om man nu ändå måste betsla upp för att man inte lärt sig rida ordentligt innan man köpte häst.

Graman och andra hjälptyglar som liksom tvingar ner huvudet på hästen gör ingen nytta. Formen och allt arbete ska komma bakifrån. Och en graman sätter ju inte igång bakdelen på hästen, eller? Det finns så mycket bättre lösgörande övningar man kan göra istället för att rida runt med en graman och tro att allt är frid och fröjd. Hjälptyglar är till för lata ryttare som inte orkar lösgöra sina hästar ordentligt.


Adina
PUBLICERAT: 2011-03-16, 17:14:46 | URL: http://adinis.blogg.se/

Bra, Bra, Bra skrivet! Mycket bra skrivet!


Adina
PUBLICERAT: 2011-03-16, 17:15:29 | URL: http://adinis.blogg.se/

PS: Är jag blind eller finns det ingen "TILLBAKA TILL STARTSIDAN" knapp?


Angelica
PUBLICERAT: 2011-03-16, 17:58:34 | URL: http://jagochjane.blogg.se/

Håller med dig till 100 % ! Fattar inte vad människan som uppfann dessa hjälptyglar tänkte med.. :(


OLIVIA WESTERN
PUBLICERAT: 2011-03-16, 18:10:20 | URL: http://oliviawestern.blogg.se/

Fin blogg! ;)


Lovisa
PUBLICERAT: 2011-03-16, 18:18:45 | URL: http://lovisaarnegard.blogg.se/

Kan hålla med dig till viss del, vill inte ta ett tjafs nu för jag känner att jag inte har den kunskapen men sant det där med gramanen, den hjälper kanske till med muskler men gör inte själva ridandet bättre. När jag köpte min häst var hon helt sjukt svår riden och jag visste helt enkelt inte hur jag skulle göra. Jag hade min häst i ett stall där alla hästarna måste gå i form annars duger de inte så ja, graman gällde. Vad hände efter 1 månads graman, jo en helvetes tusen gånger svårare häst.



Jag har kämpat med henne i ett år & vet också att det funkart inte utan dressyr. Dock så har jag ett problem i hoppningen och det är att ska jag rida på ett tredelat bett nu(vilket är mitt mål) så kommer det sluta med att munnen dras sönder då det redan finns slnderdragna vävnader. Jag kan fortfarande inte rida henne helt och hållet även om det snart går med ett tredelat så därför rider jag på pessoa. Men jag frågar dej, tycker du att det skadar att rida på pessoa i det lägen när det är en viktig hoppträning eller tävling? För hade jag haft ett tredelat då hade vi nog inte fixat det så bra ännu, men så småningom. :)


Yasmine
PUBLICERAT: 2011-03-16, 18:45:12 | URL: http://yassei.blogg.se/

Så rätt! Bra skrivet. :)


Fanny
PUBLICERAT: 2011-03-16, 19:17:35 | URL: http://dressyrmuppen.bloggplatsen.se

Vet ej tjej som rider på graman varje dag, hennes häst har fått munproblem tack vare det :/.


joanna- Att leva med Aspergers syndrom!
PUBLICERAT: 2011-03-16, 19:40:12 | URL: http://domkallarmighannes.blogspot.com/



Tänkte bara tipsa om att du nu har chansen att bli dagensblogg:)

Klicka här för att anmäla dig:

http://www.domkallarmighannes.com/2011/03/dagens-blogg_15.html


Anonym
PUBLICERAT: 2011-03-16, 20:12:57

graman ska endast användas av ryttare med erfarenhet och kunskap. själv har jag ridit med graman , och det har hjälpt mej enormt! blev faktiskt rekomenderad att rida med graman av veterinären.

det finns inga genvägar inom ridningen, men hjälptyglar kan hjälpa till vid rätt ridning såklart.



så klarga inte på hjälptyglarna, utan på de ryttare som använder dem fel.


josefine m. ridtravaren Bellie
PUBLICERAT: 2011-03-16, 20:39:48 | URL: http://minfux.blogg.se/

Så jävla rätt! Försöker få folk att fatta men vissa är helt enkelt för stolta för att fatta att dom gör fel...


Jessica josefsson
PUBLICERAT: 2011-03-16, 21:30:15 | URL: http://jessicajosefsson.blogg.se/

bra skrivit!!



fin blogg föresten :)


Olivia
PUBLICERAT: 2011-03-16, 23:17:19 | URL: http://oliviasandelin.blogg.se/

Alltså, gramanen kan jag hålla med om. Men det där med att man inte kan rida om man måste betsla upp sin häst tycker inte jag stämmer. Man har en häst som tycker det är skitkul att hoppa, blir superstark och jättetaggad. Då måste man kanske betsla upp så man slipper ta så grova förhållningar. Och ja, man kan träna på att få den lugnare osv, det ska man göra. Men man kan ju inte begära att en superhet häst ska gå som en gammal ridskolehäst på 3delat när man hoppar bana. Då bryter man ju ner den helt. Tycker inte det är något fel med att betsla upp, bara hästen trivs med det och ryttaren vet hur den ska hantera det.


Caroline
PUBLICERAT: 2011-03-17, 11:22:38 | URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/

Håller inte med. Antar att du tycker att Ludger Beerbaum inte rider tillräckligt mycket markarbete då?Skrattretande


Emma Elfstrand - hästblogg
PUBLICERAT: 2011-03-17, 12:00:58 | URL: http://catago.blogg.se/

Totally agree! är emot alla sorters hjälptyglar(inte martingal vid behov) och skarpa bett. Det läskiga med gramanen och bett med hiss/hävstångseffekt är att det KÄNNS bra när man rider med den, men det innebär ju inte att hästen arbetar rätt.



Tror inte det finns några genvägar inom ridningen, utan dressyr är enda vägen till framgång. Läskigt när man hoppar upp på vissa hoppryttares hästar och märker hur sjukt stela och jobbiga de är... undra varfr liksom ;)


Josefin
PUBLICERAT: 2011-03-17, 14:21:03 | URL: http://josefinstromberg.blogg.se/

Det du skriver om hjälptyglarna är då fel, för det finns faktiskt folk som använder hjälptyglar för att UNDERLÄTTA för hästen. Har du en omusklad häst du succesivvt vill att ska muskla sig och inte kan gå i form för att den helt enkelt inte orkar bära sig ä det snällare mot hästen att använda hjälptyglar så att den lättare ska hitta formen och orka jobba kvar i den. Men visst, hjälptyglar i fel händer är ju inte bra. Men det finns faktiskt possitiva saker med dom!


Hanna - TÄVLING Vinn Ridstövlar :D
PUBLICERAT: 2011-03-17, 15:18:40 | URL: http://brusella.blogg.se/

Håller med till tusen om allt vad gäller graman och hjälptyglar ! Är sjukt trött på alla som envisas med att rida med graman hela tiden och till råga på allt sedan på fullt allvar tror att hästen går bra ! Om den nu går bra, liksom varför inte ta bort gramanen ?! ....


Linnéa
PUBLICERAT: 2011-03-17, 23:01:06

Håller med Josefin här ovan till 100%, min förra kunde inte bära sig alls för att hitta formen - så vi satte på gummisnodd och graman, separata tillfällen, jobbade tills hon hittade stödet och vi kunda plocka bort dom. Henne utbildade jag själv från noll till MSV i dressyr och 130 hopp...


Lina
PUBLICERAT: 2011-03-18, 07:24:43

om det där med gramanen, det beror ju helt och hållet på om du klarar av att rida med en graman. Det är ju inte precis så att Marcus Ehning sitter och rider på graman om den inte gör någon nytta, ponnyungar däremot eller oerfarna ryttare överlag som sitter med ett skarpt bett och en gramantygel kan lika bra skita i det..



Rider du med den eller på den? Rider du på gramanen så rider du med en sträckt hjälptygel och knäcker nacken på din häst i tro om att det går "på tygeln".



Rider du däremot med gramanen har du den där i nödfall, den hänger mest men om man skulle få problem och man sitter på en stor häst och själv är liten kan man ta hjälp av den, få hästen till att slappna av och sedan släppa gramanen igen.



Jag rider ofta med graman, men aldrig i hela mitt liv att jag skulle rida på den.. usch!


Josäfin :>
PUBLICERAT: 2011-03-18, 07:33:43 | URL: http://jossanamigo.blogg.se/

HISS till detta inlägg! :D


Emma K
PUBLICERAT: 2011-03-18, 20:57:01 | URL: http://emmakjellin.blogg.se/

Lätt för vissa att säga. Du kanske har heft en häst som har varit jättelugn och känslig m.m medans vissa har väldigt heta hästar. Då är det mycket bättre med ett skarpare bett så att man slipper slita i hästen så mycket. Jag håller absolut inte med!


felicia
PUBLICERAT: 2011-03-20, 18:13:10

Graman kan andvändas till hjälp någon gång ibland. Den behöver inte alltid andvöndas, men den kan bara finnas där, utifallatt. Man kan få hästen att jobba bakifrån med graman, om man rider med gramanen på rätt sätt. Jag tycker det är fel att lägga ut sånna här inlägg med tanke på sånna som rider med graman och har problem med markarbetet på sin häst!


Lina
PUBLICERAT: 2011-03-21, 11:02:22

Det käns som du inte har så mycket kunskap om ridning, och framför allt inte hur man rider med en gramantygel. Jag har själv inte använt gramantygel förän min tränare bad mig om att göra det. (Piia Pantsu). Man använder den för att lös göra sin häst. Och man måste få kunskap om hur man rider med den för att den ska göra nytta och det är minst lika lätt att rida sönder en häst utan hjälptyglar om man som ryttare inte rider så bra själv. Varför rider då så många toppryttare med graman på framridningen? förmodligen för att göra hästarna lösgjorda och bli av med spänningar. Det skulle varit kul att se hur du själv rider din häst och vilken nivå du är på. Det med starka bett kan man också ha ganska delade åsikter om. Men min åsikt om bett är att man ska alltid ha i åtanken om att rida på ett så enkelt och "snällt" bett som möjligt. Men bara för man rider på ett lite skarpare bett så betyder det inte att det gör att det blir skarpare. Prova sätte ett vanligt träns bett i munen på dig själv och be en vän att dra så är inte det häller så "snällt" längre. Det är helt och hållet på hur man som ryttare själv är i sin hand och ridning. De flesta toppryttarna tycker nog våra hästar behöver mycket bättre träning och bättre ryttare på. Därför tycker jag att man ska vara ganska så försiktig med sina kommentarer när man själv inte har så mycket att komma med innom ridningen. Jag är långt i från perfect, men jag har en del erfarenheter genom åren. Då jag ritit många unghäster och tävlat den upp till msv nivå med goda resultat. Jag vet hur viktigt grunderna är föra att det ska bli bra och hur mycket jobb som ligger bakom. Problem hästar är ofta hästar som blivit ridna på ett felaktit sätt och som gör det mycket svårt att få rätt på. Hde själv en mycket kännslig ponny från Irland som var rädd för sig själv. Jag fick ha två som höll i henn för att jag änns skulle komma upp på henne. Mycket spänningar. Jag la ner två år arbete på henne i markarbete jag la ner 1 - 1,5 timme markarbete hemma och 1 - 2 gåmger i veckan för tränare. Men ändå alltid lika spänd! Efter 1 timmes jobb fick henne att bli avslappnad och det var varje dag lika dant. ALLTID! Har alldrig tidigare ridit en så kännslik häst. Jag hittade ett skarpare bett som hon kände sig trygg med och jag började med gramantygel vilket resulterade i att hon blen fortare avslappnad och lösgjord. Det var en häst man absolut inte kunde bli hård i hand med för då reste hon sig på bakbena dikret! vilkt gjort att jag blivit ännu bättre i hand. Jag har fått så otroligt mycket från denna häst.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: