2011-04-01  00:11:10

Hmm...

Jag måste bara få säga en grej! Eller skriva...

Jag tycker att det här med stora gubbar som ska rida på små islandshästar är så FEL!
Okej, att islandshästar ska vara starka hit och dit... Men och? Jag tror inte det är speciellt bra för en så liten häst att bära något så stort i alla gångarter. Det är typ som att jag skulle rida på en shettis, för dom är också "extra" starka. Och jag är alldeles för stor.

Hur tänker man liksom? Det ser sjukt fult ut, ser ut lite som djurplågeri. Snälla varför kan inte islandshästar också få bära ryttare som passar dom? Kanske dags att växa ur medeltiden nu och tycka att dom ska bära tungt osv. och skaffa lagoma hästar för sin längd? Kanske därför så sjukt många islandshästar har spatt. Överansträngning?
Bara för att dom är starka så är det ju inte bra för deras ryggar och ben. Jag tror faktiskt inte att dom är himla mycket starkare än vanliga ponnyer heller för den delen. Kanske på att bära, men inte att ridas på.

Jag tycker synd om islandshästarna som får bära dom största gubbarna. Och jag önskar att jag kunde göra något åt det, och jag önskar att gubbarna snart själva kan fatta att dom är för stora. Gäller vissa tjejer med såklart.

Det är vad jag tycker och tror, SÅÅÅ FEEEEEL.

Tycker någon att detta ser okej ut på något sätt?


anna werner
PUBLICERAT: 2011-04-01, 00:57:22 | URL: http://annawerner.blogg.se/

Håller faktiskt med dig! Dom kan väl skaffa sig ett stort halvblod eller något istället.


Adina
PUBLICERAT: 2011-04-01, 09:00:45 | URL: http://adinis.blogg.se/

Jag rider ju själv islandshästar, och jag lever väl i tron om att islandshästarna klarar av att bära tunga människor. Dock tycker jag väl att om de ska bära en överviktig medelklassman som är ute på en affärdresa med jobbet eller så kanske är lite att ta i. Men sedan tycker jag att "vanliga häst-folk" är lite överdrivna i att man ska se ut som en mygga på hästens rygg.

Att du skulle rida på en shettis är inte en bra jämförelse.

Men sedan om man jämför en islandshäst mot en t ex C.ponny brukar islandshästarna vara kortare än c-ponnyn och ofta vara bättre musklad. Om en vuxen/äldre person skulle rida en c-ponny skulle denne kunna muskla upp hästen bättre än en 13 åring och då skulle kanske c-ponnyn klara av det.



Men sedan finns det såklart vuxna / tonåringar som rider sämre än en 13 åring - helt klart.



Men jag tycker inte det är djurplågeri att man rider islandshästar nej. Kanske om det är en allt för överviktig person. Men det finns fakiskt stora islandshästar också som är ca 144-150 cm höga.

Men att en vuxen överviktig man rider på en islandshäst i minsta förpackningen.. ja det skulle kännas lite för litet.



men nej, jag tycker inte det är djurplågeri i allmänhet, bara hästen är tränad rätt


Alexandra
PUBLICERAT: 2011-04-01, 09:02:47 | URL: http://barefootangel.blogg.se/

Jag vet ju inte hur insatt du är om islandshästar men det verkar som du vet mycket om dem..

De finns många stora karlar som rider islandshästar, många kända som man ser på tävling. Och dessa ryttare och tränare som ridit i många många år vet nog hur mycket hästen de rider orkar bära. De känner ju av hästen.. Islandshästar är byggda på ett annat sätt än andra hästar. Dessa "gubbar" rider ju inte de allra minsta islandshästarna så klart.

Oftast är de även viktbärande och orkar bära lite större personer..

Är man inte insatt så vet man ju inte, du kanske ska ta och höra med någon som verkar lite för stor och fråga om deras häst mår bra eller inte?


Eleonor
PUBLICERAT: 2011-04-01, 11:00:38 | URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/

Kort sagt: Jag tror en Islandshästar orkar bära en storvuxen karl lika mycket som ett gotlandsruss orkar bära en lite överviktig tonåring.



/ Eleonor


Adina
PUBLICERAT: 2011-04-01, 14:18:51 | URL: http://adinis.blogg.se/

Vill bara tillägga en sak om spatt - fick islandshästtidningen idag som man får när man är medlem. Där fanns det i första numret en text som handlade om just forskning om spatt (!!) och det står att träning och spatt inte har någon form av samband, men däremot finns det samband i hur hästen exteritör är och ärftlighet (dvs exteritören ärvs och då ärvs även egenskaperna för att få spatt)

Hur mycket de belastas har ingen form av anknytning till spatt.


team norrlandsryttarna
PUBLICERAT: 2011-04-01, 23:12:00 | URL: http://teamnorrlandsryttarna.blogg.se/

min mamma har länge hållt på med islandshästar, och då hade hon pratat med en hästkiropraktor som berättade huur mycket problem han stöter på hos islandshästar som bär för tungt. Många får bla. låsningar i länd och kors då de spänner sig så mycket för att bära upp för mycket tyngd (alltså det som bär för tungt då). Förstår inte vad det kommer från då folk säger att islandshästar kan bära så mycket vikt, dagens islandshästar avlas för att vara "sportmodell" och de är inget som skiljer dess skelett från en ponny i liknande storlek. Tror mest de beror på att de brukar vara så eldiga, de springer tills de inte kan springa längre, typ. Älskar rasen, men tycker att det är absurt med vilka tyngder en del får bära!


karro
PUBLICERAT: 2011-04-02, 00:35:19

Håller med Adina, spatt är ärftligt, inte något som en fet gubbe kan ge hästen. Visste du att det är bra för en häst med spatt att RÖRA på sig? Säger inget om att det är rätt att 190 långa gubbar att rida på en d-ponny, även om en större, VÄLBYGGD islandshäst kan klara det så ser det fan inte bra ut. Men blanda inte in spatt i det hela. Islandshästar har spatt i sig som ras, inte för att feta gubbar rider på dem. Sånt som händer när en ras bara finns i ett visst antal på en Ö och man inte kan vara lika selektiv i aveln.


Lina
PUBLICERAT: 2011-04-02, 21:08:09 | URL: http://sallberglina.blogg.se/

de är inte annorlunda byggda än någon annan häst och ofta har de ju skador just pga att för stora människor rider dem. och något jag reagerar på att de tycker man kan ha typ 18" sadlar på de där korta ryggarna. skulle jag aldrig lägga på min ponny, som är så stor som isisar är. har en kompis som rider isis och hon är betydligt kraftigare än mig (20 kg tyngre minst) och jag skulle aldrig sätta henne på min ponny trots att personen i fråga inte är mycket längre än mig!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: