2011-03-16  15:35:00

Människor och hästmänniskor

Människor och hästmänniskor. Är det verkligen smma sak eller är vi hästmänniskor en helt egen art? Ibland börjar jag verkligen undra... Det är egentligen någonting som jag grubblat över länge. Eller ja, inte just om hästmänniskor är en egen art, haha - men i alla fall vad det är som försiggår innanför många hästmänniskors pannben.

Enda sedan jag var liten har en majoritet av mina vänner varit folk jag träffat i stallet, jag trivdes bra med hästmänniskor och det är väl som så att "lika barn leka bäst" och att man funkar bäst med dem som man delar intressen med. Är man hästmänniska så tillbringar man ju ofta stora delar av sina vakna timmar i just stallet och då blir det ju så att det är hästmänniskor du träffar. Jag tror knappast att det hade funkat att spendera flera timmar i ett stall där du inte trivdes med de andra människorna där, i alla fall så hade det inte funkat för mig.

Det fanns en tid i mitt liv då jag nästan enbart umgicks med hästmänniskor, det var tjejerna i stallet och "tack vare" Bilddagboken + tävlingar fick man även kontakt med folk utanför de egna leden. Vi var ett stort gäng som nästan alltid var på samma tävlingar och som hade övernattningar och grejer. De här personerna blev mina närmsta vänner. I många fall ångrar jag det i dag.

Varför ångrar jag mig? Jo, för att det kan bli för mycket av det goda. Min tränare sa en gång en väldigt klok sak; "Det är bara idioter som sysslar med ridsport". Man kanske inte ska ta allt för hårt på de orden, men jag håller faktiskt med. Man måste nog vara lite knäpp för att stå ut med den här sporten, eller i alla fall med de andra idioterna som samlats under ridsportens tak.

Förr var jag så himla inskränkt i min syn på omvärlden, jag tyckte att ridsportvärlden var det bästa som fanns och det var inte förrän för något år sedan som jag lyckades ta mig ur det hela. Det är ingenting jag ångrar i dag. Jag har fått en helt annan syn på världen sedan jag tog ett steg ut ur den där världen. Personligen så tycker jag att jag har blivit en bättre människa på kuppen.

Förr snackade jag skit om allt och alla, jag tittade snett på folk och jag kunde vara allmänt elak. Jag var så jävla omogen helt enkelt. Varför? För att alla jag umgicks var på det viset. Hästvärlden, eller i alla fall den unga hästvärlden är en fruktansvärt omogen värld. Sällan har jag stött på omognare, fördomsfullare och elakare kretsar än i just hästvärlden.


Varför ska det vara så? Är vi inte alla i den där världen av en anledning - av kärlek till våra fyrbenta vänner? Varför kan inte alla bara vara trevliga? Nej, man kan inte gilla alla men man ska fan inte behöva bete sig så jävla illa som många hästmänniskor gör. När jag ser tillbaka på hur jag var så skäms jag. Jag skäms över att den här världen ständigt och jämt lyckas locka fram det värsta ur unga (och äldre) människor.

Visst är det en individuell, pengastinn sport - två faktorer som lätt lockar fram dåliga, egoistiska och falska sidor ur folk. Men varför ska det behöva vara så här? Varför börjar "bästa vänner" snacka skit bakom ryggen på varandra när det kommer till den här "världen". Hur kan det alltid bli så? Hur kan det få vara så?

Jag vet så många som rentav tröttnat på hästar och ridsport just på grund av det som jag tagit upp i den här texten. Så borde det inte få vara. Det är helt jävla sjukt. Jag vet ingen annanstans där folk beter sig på det här sättet. Ett exempel som jag ofta och gärna drar upp är att nu under min sjukdomsperiod, när jag varit så sjuk att jag spenderat oräkneligt många timmar på sjukhus - vilka är det som brytt sig om mig? Vilka är det som skickat blommor? Vilka är det som stannat uppe på nätterna och oroat sig? Inte fan är det de så kallade "nära vännerna" som "älskar en mycket" från hästvärlden. Nej, det är de andra vännerna, de som aldrig infunnit sig i hästvärlden. Hästvärlden är nämligen en falsk värld där du bara bryr dig om dig själv.

Nu vill jag förtydliga att jag självklart fått otroligt fina vänner genom ridsporten. Framförallt alla underbara hästar samt min bästa vän sedan fem år tillbaka - Heidi, men även andra nära vänner som jag verkligen litar på och bryr mig om. De är inte många men de finns här, de är mina diamanter bland all gråsten som finns i den här världen. Förr tog jag alla till mig och på sätt och vis gör jag väl fortfarande det, jag stänger inte ute någon, men samtidigt har jag lärt mig att välja mina vänner med större omsorg. Det tjänar man på i längden och man slipper undan smärtan att bli sårad när man än en gång blir sviken av de du trodde var dina vänner.

Varför jobbar vi inte emot detta då? Varför kan inte alla bara bryta den här jävla trenden som alltid funnits? Varför fortsätter man att snacka skit när man vet hur mycket det sårar? Varför ger man dryga kommentarer och varför ser man ner på folk? Du är inte bättre för att du har dyrare ridbyxor än någon annan och du är inte bättre än skogsmulletjejen för att du sitter på en ponny för flera hundra tusen. Du blir ingen bättre människa av att vara elak.

Väx upp, hästvärlden.


Felicia
PUBLICERAT: 2011-03-16, 16:38:15 | URL: http://feliciakrulletbacklund.blogg.se/

sjukt bra skrivet, allt stämmer verkligen!

speciellt det där med att alla ska snacka skit om allt och alla, för jag känner verkligen ingen där jag rider som inte snackar skit, vilket är väldigt tragiskt :/


Lovisa
PUBLICERAT: 2011-03-16, 17:05:54 | URL: http://ponnytavling.blogg.se/

verkligen så bra skrivet, fattar helt enkelt inte det här. Hästsporten ska vara en kul sport men det blir inte det när det håller på så här. Riktigt dumt!


Adina
PUBLICERAT: 2011-03-16, 17:20:05 | URL: http://adinis.blogg.se/

Galet bra skrivet! Jag börjar nog följa er blogg - grymt bra åsikter!


Sara
PUBLICERAT: 2011-03-16, 17:20:09

Grymt bra skrivet Lovi:) så sant!


Elvira Johansson
PUBLICERAT: 2011-03-16, 21:04:55 | URL: http://ridahest.blogg.se/

Så jäkla bra skrivet! :)


sara
PUBLICERAT: 2011-03-16, 21:21:19 | URL: http://ussing.blogg.se/

Word!


Anonym
PUBLICERAT: 2011-03-17, 08:10:57

Bra skrivet. Jag tycker att hästmänniskor överlag har mycket svårt att vara glad för någon annans skull, så även om jag kan bli lite avundsjuk för att det går riktigt bra för någon så sväljer jag det och är glad för dennes skull för det kommer att komma tillbaka.


Magdalena
PUBLICERAT: 2011-03-17, 16:27:11 | URL: http://varldsvan.blogg.se/

Bra skrivet, dock lite kul att du i ett inlägg längre ner totaldissar något ridsportsmärke som tydligen bara känns "så B"...


Ida
PUBLICERAT: 2011-03-20, 19:44:57 | URL: http://idahopalm.blogg.se/

Supermodigt och bra skrivet och jag förstår verkligen hur du tänker, men jag håller med Magdalena (ovanför) :)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: