2011-03-18  16:03:00

Min drömhäst

Jag och Heidi har alltid varit ganska olika när det gällt vad vi vill ha för hästar. Medan hon alltid föredragit små ston har jag alltid hållt stora valacker högre. Sen blir det ju inte alltid som man tänkt sig och av någon anledning så är majoriteten av de hästar och ponnyer som ligger mig närmast hjärtat just ston. Till exempel så rider ju Heidi just nu en stor valack och jag ett litet sto, lite fult egentligen... Men det varierar ju en hel del från individ till individ så klart. Alla stora valacker faller mig självklart inte i smaken men min absoluta drömhäst är helt kalrt en sådan!

Hade jag fått välja och vraka som jag ville så hade jag velat ha en mörkbrun (utan tecken), högställd valack på ca 170-175 cm med långa ben, högt ansatt hals och ett stort, lätt konvext huvud med långa öron. Den ska vara ädel men inte för tunn, maffig utan att bli för grov. En ädel men ändå maffig häst liksom. Tre bra gångarter ska den ha då jag inte tycker att det är kul att trimma dressyr på en häst utan bra gång, håll med om att det är roligare med en häst med bra trav än tvärt om - även om det är hoppning som är ändamålet? Galoppen får gärna ha mycket aktion, tänk lite Oki Doki!

Självklart så är teknik och vilja viktigt då det som sagt är en hopphäst jag vill ha, en spektakulär teknik är ju aldrig fel... Hästen ska vara pigg och ha egen motor men samtidigt ha alla fyra hovarna på jorden. En snäll och ärlig häst som alltid gör sitt bästa. Det är min drömhäst det.

Jag har redan hittat den där hästen. Jag hittade honom redan 2008. Carioso R heter han, en nu 13-årig Carusoavkomma med Purioso-Cor de la Bryére (med andra ord linjeavlad på CDLB) på mödernet. Världens finaste och bästa häst, så himla perfekt. Hoppade höghus om jag bad honom och var så himla fin på alla sätt. Nej, det finns verkligen inget dåligt att säga om den hästen.


Nu var det inte Nisse jag skulle prata om i det här inlägget, för det kan ju faktiskt vara så att det finns fler som honom där ute. Så nu en fråga till er läsare... Vet ni någon häst som fyller alla eller i alla fall en del av mina drömhästkrav? Jag kan faktiskt inte komma på någon topphäst där ute just nu som är sådan men kommer ni på någon får ni gärna hojta till!

Annars så har jag alltid haft en motvillig fallenhet för vissa fuxar och så gott som alla skimlar. En topphäst jag verkligen avgudar är Laura Krauts Cedric och tidigare så tyckte jag mycket om Albert Zoers nu avlidne Oki Doki. Jag tycker mycket om franska hästar och tre exempel är Rodrigo Pessoas Baloubet du Rouet, Tomas Velins Equest Carnute och forna världscupsvinnaren Dileme de Cephe. Jag hade helt klart kunnat tänka mig en liten (eller stor) fransman!


Vad gillar ni för hästar?


Nathalie
PUBLICERAT: 2011-03-18, 19:40:47

Jag gillar hingsten Tornesch, så himla läcker! (:


Emmy :)
PUBLICERAT: 2011-03-18, 19:43:31 | URL: http://hoppgrisen.blogg.se/

du beskrev nästan min valack han är brun utan tecken,

stor med långa ben.

Fina gångarter storhäst pappa och mamma är en b-ponny


Adina
PUBLICERAT: 2011-03-18, 21:23:07 | URL: http://adinis.blogg.se/

Jag är då en islandshästryttare och vill då ha en islandshäst - den ska vara snäll men inte medvetslös, Levande men snäll. Flotta gångarter med mycket fladder där fram och gärna mycket man, ljusa fuxar är en färg som faller mig smaken - gärna med en bred vit bläs och någon strumpa. Ljus man och svans som ska vara tjock och lång. Korpsvart är en färg som är häftig - en som syns, och det hade varit galet häftigt. Men en söt fux som jag beskrev tidigare är nog mer lämpligt :)


emelie behrmann
PUBLICERAT: 2011-03-19, 05:48:09 | URL: http://komkoma.blogg.se/

Hingsten Wittinger VDL passar rätt bra in på din beskrivning.

Min drömhäst är helst ett sto, toppstammad för hoppning, mörkskimmel med riktigt ljus man & svans. (Tänk typ Levisto Z) Strax över 170cm, rund och kompakt i kroppen med energisk & lättreglerad galopp. Mod & en jävla vilja kryddat med en felfri hoppteknik.


ellen
PUBLICERAT: 2011-03-19, 19:54:03 | URL: http://kuuungarnaa.blogg.se/

Har redan ägt en perfekt häst för mig.

Men ska man ta kända hästar så Levisto Z eller Rockim :)


Lotta
PUBLICERAT: 2011-03-21, 10:18:31 | URL: http://onlyyoursnessie.blogg.se/

Jag älskar grova hästar :D Nordsvenskar och fjordingar och friesrar är för härliga :D Men mest fjordingar då jag har en själv :D



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: