2011-03-28  00:00:00

Skänker en liten tanke...

...Till lite andra hästar jag ridit och tävlat mycket förut, som betyder mycket för mig. Eller hästar som jag älskar, som har lämnat mig för att leva på andra sidan. Hästar jag aldrig kommer glömma.
(Såg att Lovisa gjorde det i ett inlägg, och jag vill ju inte vara sämre!)

Nalle Puh
Min allra första favorithäst, en alldeles gul liten c-ponny. Jag var väldigt rädd när jag var liten, och alla ponnyer på denna ridskolan var så himla sura och jag var rädd för varenda en. Förutom lilla Nalle Puh, han lät mig så snällt stå och borsta på honom. Och jag älskade att rida på honom. Men han led av spatt och därför var han efter ett tag tvungen att tas bort. Har tyvärr inte en enda bild på honom...


Callemero
Fick bli min favorithäst då. Han var rätt snäll, en liten arab. Rädd förallting. Men han var charmig på sitt sätt. Sen blev jag mer intresserad av hoppning när vi fick börja hoppa, och det gillade inte han. Så han dög inte när jag ville hoppa clear rounder, men jag gillade honom ändå.



Tebazz
Han var rolig att hoppa med så han fick bli min lilla hoppehäst. En arab även han. Gjorde min första clear round på 50 cm med honom, felfritt! Haha. Det var han som fick mig att bli en liten hoppryttare. Sen sista gången innan ridklubben la ner sin ridskoleverksamhet så fick jag rida min lilla älskling.


Wartina
När jag började rida på Alingsås möttes jag av denna "farliga" häst på ca 165 cm, och då var jag själv inte så stor. Henne skulle jag rida och alla sa att hon var skogstokig. Lite rädd blev jag, men jag gav henne en chans. Jag blev skötare på henne efter ett tag också. När vi skulle hoppa var hon galen och jag flög runt som en liten vante runt terrängbanan minns jag. Jag ramla inte av, men jag satt knappt i sadeln heller. Men lika glad var jag för det. Men jag fick inte hoppa clear round på henne för mamma, för jag klarade inte av henne egentligen. Hon led av ryggproblem och luftvägsproblem och fick tas bort när det aldrig blev bra.


Bimbo
Då skulle jag ha Bimbo! En fjording som var en mästare på att hoppa tyckte jag. Han gillade att bitas... Haha. Och äta, och rymma. Han brukade hoppa ena clear rounden med ryttare i sken ungefär, sen andra starten kastade han av ryttaren och hoppade banan själv i full galopp, superlycklig. Vi hoppade några clear rounder och klubbtävlingar. Alltid felfritt! Han hade en hälta som inte ville läka och fick därför tas bort, ca 20 år gammal.




Evelyn
En liten fjordkorsning, som även hon älskade att hoppa. Vi hoppade en del clear rounder, alltid felfritt som vanligt! Och jag och Lovisa hade henne samtidigt en gång, innan vi kände varandra! Jag blev skötare på henne. Och jag vet att jag red henne ofta! Jag tog hand om henne, trots att jag var lite rädd för henne i början! Sen fick hon en hovbensfraktur och fick tas bort, också ca 20 år gammal.


Dominique
En ponny jag fick ha som min egen ungefär en månad. Vi klickade verkligen och jag var nära på att köpa honom. Jag blev verkligen fäst vid honom, och han vid mig. Gnäggade när han såg mig och kom till mig från hagen när jag ropade. Han hoppade med mig, med inte med någon annan. Vi hade så roligt. Men en morgon så kom hästhandlaren och hämtade honom och sa att han var såld.


Ilona
En ponny jag redan berättat om, jag tränade henne mycket i hoppningen för hon var väldigt grön i hoppningen förut och behövde hoppas lite för att få självförtroende. När vi tränat ett tag så åkte vi ut och tävlade. Sen blev hon halt, och nu är hon halt till och från och hennes ben håller inte för hoppning mer.


Kiara
Skulle blivit min övergångshäst. Det gick bra till en början, men sen tröttande jag på henne lite för att hon var så olika från ridpass till ridpass. Det var inte samma häst någon gång och jag tyckte det var bättre att låta henne vara eftersom att jag ville tävla och hon var nog inte rätt häst för det.


Winsly
Blev min nästa utmaning. En väldigt speciell häst... Vi tränade och det gick bra. Hoppade banor på 110 cm och jag fäste mig vid honom men sen fick jag frågan om jag ville träna och tävla Buggy och då tackade jag inte nej. Eftersom Winsly är såpass svårriden och opålitlig i hoppningen så var det nog bäst så.


Buggy
En häst som jag tränade och tävlade i hoppning. Blev inte så länge för ägarna tog tillbaka honom efter ett tag. Precis när jag lärt mig rida honom rätt så vi kunde hoppa felfritt. Så det var allt arbete förgäves. Nej.. Jag lärde mig en hel del också. Och jag fick ju Madam efter det.


Sebbe

En häst jag red åt en medans han var till salu. Han var också en väldigt speciell häst, men hoppa kunde han. Jag red igågn honom och vi började hoppa. Vi tänkte åka och hoppa clear rounder och så, men det var vinter och det börade bli mörkt tidigt och han stod långt bort så jag hann inte dit innan det mörkande och kände då kände jag att det inte var värt det, för att åka dit och skritta ut en sväng i mörket. Så det tog slut där, och sen blev han såld.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: