2011-05-04  20:26:33

Hoppträningen!

DET GICK SÅ BRA! Nu känns det som om att det går bra hela tiden med Appe, men det gör verkligen det! Så skönt, det går verkligen framåt för honom i hoppningen och han har fått ett väldans sug. Vissa gånger kan jag inte ens hålla tillbaka honom! Så söt min lille pojke.


Jag måste vara bäst på paint.

Framridningen gick hur bra som helst. Han var mjuk och fin från början. Red med sporrar idag för första gången och han blev väldigt känslig och lyssnade väldigt bra framåt och segade inte alls ihop som han brukar. Skänkelvikningar satt perfekt. Och ökningarna och samlingarna också.

Vi började med att hoppa på linjen med 22 m när vi galoppera fram med två räcken, och ha olika språng mellan varje gång. Jag red på 5, 6 och 7 språng. Med lite lagom press på han.

Sen hoppade vi volten med en kryssoxer (två kryss som en oxer), med bom innan och efter. Hoppa på volt är ju alltid ganbska svårt med orutinerade hästar och första språnget blev lite hejvilt men sen fatta han direkt.

Sen hoppa vi linjen med 22 m igen fast högre och med en oxer ut nu. 5 ganska långa språng är det. Och Appe satte det varje gång. Hoppade upp till 1 m och han gjorde klockrent! Han drog också som fan men det är bättre än att han står emot så!

Sen hoppade vi linjen med 25 m, fast åt andra hållet eller vad man ska säga. 6 långa språng. Gick bra, Fast här blev det väldigt vingligt men det löste sig ändå. 1 m på dessa hinder också.

Sen kombinationen kvar och den hoppade han verkligen galet bra! Han brukar tveka lite på kombinationer, men nu var jag på honom från början och då var det lätt som en plätt! Han hoppade väldigt väl. Hoppade upp till 1 m på den med. Var hur nöjd som helst, allt gick klockrent och han sög tag i alla hinder.

Sen banan kvar. Volten i vänster varv, till linjen med 22 m, sen linjen med 25 m. Volten i höger varv och sen på kombinationen. Banan la vi på 90 cm ungefär för att han inte skulle börja tveka när han skött sig så bra, så vi gjorde en enkel bana. Linjen på 22 m tog han på 4 språng för han hade en jävla fart haha! Jag var med på det i avhoppet för jag såg att det blev bättre så än att ta tillbaka på 5, för då hade det blivit galet, men jävlar va han flög, jag ramlade typ av! Hahhaa eller hans bakben måste vart i taket för jag flög framåt som en liten vante typ.
Sen linjen med 25 m gick jättefort och inte alls bra, han bara rusa och jag fick inte tillbaka honom så han fick ett litet kort språng på räcket ut. Och detta gjorde honom lite... Osäker? Så han stanna några gånger på kombinationen sen, så vi fick sänka oxern in till typ 70 cm då gick det! Så han är en väldigt känslig herre som inte gillar när det blir fel, därför måste jag verkligen koncentrera mig för att rida så bra som möjligt så att det inte blir några stora misstag för då vill han inte riktigt vara med sen.

Men överlag är jag väldigt nöjd! Han börjar bli en helt annan häst att rida nu, jag litar på honom mycket mer och vet att han kommer hoppa. Och han litar på mig, och hoppar även när det blir lite högre.

Inga bilder tyvärr som vanligt! Känns skit att jag inte har någon som fotar mig :( Då är det inte kul att skriva om ridpasset :/

Gammal bild.


Lina - Team Hippoteket
PUBLICERAT: 2011-05-04, 20:57:31 | URL: http://sallberglina.blogg.se/

Härligt med hästar som älskar att hoppa! Min tjej fick komma på hinder idag för första gången sedan november. Hon var totalt överlycklig!!


elisa
PUBLICERAT: 2011-05-04, 21:37:15 | URL: http://ponnyysidan.devote.se

kan nog fota dig nästa gång du hopptränar om du vill :)


Eleonor
PUBLICERAT: 2011-05-05, 11:36:49 | URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/

Nu blev jag hoppesugen!!!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: