2011-03-21  13:52:52

NU FÅR NI FAN GE ER!

Ni är ju helt jävla hopplösa hela bunten. Tänk att det har hamnat endast idioter här som tänkt läsa denna bloggen. Idioter som inte förstår vad egna åsikter betyder.

Nej, det är inte så att jag tänkt att hugga varenda travare jag ser... Nej tvärtom, jag gillar alla hästar! Alla hästar har rätt till ett bra liv, oavsett vilken jävla ras dom är. Det är bara så att jag inte tänkt KÖPA en travare eller ett fullblod SOM GÅTT GALOPP. ÄR DET KANSKE SVÅRT ATT LÄSA?!

Vet inte hur många som berättat om sina jävla fullblod hit och dit, att man avlar med fullblod osv. Men det har inte med saken att göra, för det vet jag redan!!! För jag skrev fullblod som gått galopp och vad har det med att man avlar med fullblod i hoppningen?

Låt oss säga att någon skriver ett inlägg om att den föredrar skydd ist för lindor... Då är det typ som att jag skulle lägga mig i och säga "Ja, fast graman är bättre martingal". För det är ungefär så sammanhängde som ni kommenterat på mitt rasinlägg.

Sen om någon skulle dissa tex. John Whitaker utrustning, för det gillar jag ju. Men inte fan skulle jag då "Du är en hemsk människa, du är trångsynt, du kommer aldrig komma någonstans med din ridning" för sånt har inte med saken att göra. Är jag en hemsk människa för att jag föredrar vissa raser framför andra? Ska jag behöva vara rädd för att skriva mina egna åsikter? För att då är jag en hemsk människa.

Tror ni det är så jävla kul att höra det? Skulle ni vilja skriva åsikter och sen bara för att dom inte stämmer in med era läsares så är ni hemska? Kan ni inte bara acceptera alla tycker olika? Det kommer aldrig någonsin ändras. Jag tänker inte köpa en travare bara för ni berättar om era travare som är så himla fina. Det kan inte få mig att ändra mig. Så istället kan ni skriva såhär "Okej så tycker du, men jag tycker...." Istället för att kasta hat över mig. "Du är dum i huvudet, så kan man inte tycka, du får inte tycka så, travare är bäst, du vet ingenting, du kommer aldrig komma någonstans här i livet, jag respekterar inte dig längre"

Alla har rätt till egna åsikter och jag tänker fortsätta. Men jag hoppas att ni kan tänka till lite innan nästa gång. Ni kan väl istället berätta om era åsikter istället för att ta er tid och hata mina? Vore inte det trevligt? Jag berättar mina åsikter för att jag vill höra era åsikter om ämnet, inte för att höra era åsikter om mina åsikter.


Lina - Teamryttare för Hippoteket
PUBLICERAT: 2011-03-21, 14:05:26 | URL: http://sallberglina.blogg.se/

Såklart man får ha sina egna åsikter, men skriver man om det får man förvänta sig lite svar såklart. Dock ska folk inte hoppa på dig personligen angående ex. din ridning, som de inte vet något om säkert! Riktigt illa. Hästar är lämpade för olika saker och undantag finns alltid, men inte skulle jag starta ett svenskt halvblod på travbanan, eller en travare på galopp!


Sätilaryttaren Emma
PUBLICERAT: 2011-03-21, 14:05:44 | URL: http://satilaryttaren.blogg.se/

alla har rätt till en åsikt.jag tog itne åt mig för att du inte tycker det är okej att rida travare. Varför ska jag bry mig om det liksom? Men men keep up the good work girls :)


Angelina
PUBLICERAT: 2011-03-21, 14:17:17 | URL: http://inchlaggan.blogg.se/

Jag la mig aldrig i diskussionen tidigare, men nu måste jag känner jag bara.



"Att rida en travare i dressyr eller hoppning är djurplågeri"

Är inte det en lite trångsynt och en rätt korkad åsikt?



Det var du som skrev så och det är lite synd att folk inte kan respketera andra och bara hålla igen munnen ibland när det skulle behövas. Du får gärna ha en åsikt, alla måste vi få ha egna åsikter, men man kan ändå försöka vara lite diskret eller uttrycka sig bättre och mer moget. :)



Men det roligaste av allt är att du skrev så som du gjorde om fullbloden, när du själv rider ett fullbllod. Det spelar inte så stor roll om dom har startat i galopp eller inte, eftersom din säkerligen tränades rätt mycket för just galoppbanorna innan den gjorde sin första start. :/ Precis som vilket annat fullblod som helst.



Jag har själv ett fullblod, men jag valde honom för att jag ville ha en stor utmaning, så jag köpte absolut inte ett fullblod för att åka ut och tävla direkt, för det vet jag att det krävs mycket mer arbete för innan vi kan det. :) Men man ska absolut inte dra alla hästar inom samma ras över en kam, dom är olika individer och passar för olika saker även fast dom är samma ras.


Anonym
PUBLICERAT: 2011-03-21, 14:23:34

ja tycker att du ska fortsätta som du gör och skita i vad andra tycker, alla tycker inte likadant och de får de väl acceptera.


amanda
PUBLICERAT: 2011-03-21, 14:37:57 | URL: http://stallkompisaar.blogg.se/

haha skrattretande att alla ska flippa för ett enda inlägg. jag tycker iaf de va ett bra inlägg. värst vad alla verkar ta åt sig av det du skrev. Tycker det var skitbra, har själv en sk. travare och tar inte ens åt mig.


Angelina
PUBLICERAT: 2011-03-21, 15:00:57 | URL: http://inchlaggan.blogg.se/

Men bara för att olika raser inte är avlade för olika ändamål betyder inte det att individerna i sig inte kan rida dressyr, hoppa, osv. En travare kanske hellre vill vara en "dressyrhäst" även fast den är avlad för trav. Och hästen som du rider, ville uppenbarligen inte vara en galopphäst. :) Det är verkligen inte djurplågeri att göra/utföra dom discipliner hästen inte är avlad för. Det är snarare mer djurplågeri att inte låta hästen göra det den vill, vilket är att hela tiden motioneras, låg som hög nivå. :D



Jag tog personligen inte åt mig, jag burkar skita i vad folk tycker och tänker. Men jag förstår inte varför du klagar på att folk kommenterar dina rätt omogna åsikter och uttryckandet. Man förstår ju att folk kommer reagera, det blir ju lite provokativt.



Jag började nyss läsa er blogg och tyckte till en början att den var bra. Jag hoppas att ni skippar dom "dåliga" inläggen och satsar på det som inte är så provokativt. :)


anna werner
PUBLICERAT: 2011-03-21, 15:19:58 | URL: http://annawerner.blogg.se/

Jag håller med dig, alla ska få ha egna åsikter! Och tycker man att såna inlägg är tråkiga att läsa, dåså - hoppa förbi det och läs nästa! Jag har ägt travare och ridit travare, tycker det är en häst för sig att rida och har ingenting emot dem. men jag skulle aldrig köpa mig en travare i dagsläget. Jag har passerat det stadiet. Jag äger nu istället ett fullblodssto som är precis som du beskrev dom - super nervig. Hon är dessutom svår att nå fram till och att hantera OM det inte är jag som hanterar eller är i närheten.

- Jag bokstavligen avskyr islandshästar, jag tycker dom är urtrista att rida! Men jag rider dom ändå ibland när folk jag känner ber om hjälp. Och tyvärr gott folk, men jag drar faktiskt alla islandshästar över samma kant. That's it. Sen kan man faktiskt hitta en häst av den rasen "man tycker mindre om" som utmärker sig mot de andra - och då ändrar man uppfattning OM DEN hästen. Face it people. Hästvärlden är inte perfekt, alla tycker inte lika och alla måste få ha sina egna åsikter. Så kommer det ALLTID vara! Så keep up the good work Heidi. Jag respekterar dig ännu, och jag är en av dom som absolut inte kommer sluta läsa bloggen!


Lina - Teamryttare för Hippoteket
PUBLICERAT: 2011-03-21, 15:34:03 | URL: http://sallberglina.blogg.se/

SV (Lovisa): Jag vet! :D Verkligen jättefint. Täcket är verkligen inte något jag lagt pengar på själv, så det är jättekul!


Lina - Teamryttare för Hippoteket
PUBLICERAT: 2011-03-21, 15:48:01 | URL: http://sallberglina.blogg.se/

SV (Lovisa): Självklart kan du skicka grejer till henne! Hon broderar allt möjligt och är verkligen grymt duktig och inte särskilt dyr. Kolla hennes grupp på facebook, finns info och kontakt där. :)


Anonym
PUBLICERAT: 2011-03-21, 15:51:12

Det här var ett bra inlägg tycker jag. Du har så rätt i det du skriver här: att travare inte är byggda för att ridas på osv.. Själv har jag inget emot travare som skogshästar eller bara sällskapsdjur men de är som sagt inte gjorda för att bära 50 kg människa över hinder... Fortsätt skiv som du gör utan att var elak så älskar jag eran blogg! Just keep it up girls :D


kitty
PUBLICERAT: 2011-03-21, 15:54:18 | URL: http://stallgranhem.blogg.se/

hmm det framgick ju inte precis så.. ni måste ju fatta att ni får en massa kommentarer när ni skriver sådana inlägg, och då får ni fan stå för vad ni har skrivit... och vad jag förstod så har din häst gått löp..? men sluta rid honom då om fullblod är så värdelösa... antar att du inte är så gammal då du beter dig så fruktansvärt omoget.. eller är jag trög nu med som du skrev som svar till mig? men men.. kommer ju inte följa er blogg längre.. då ni har dålig koll på mycket..


Alexandra
PUBLICERAT: 2011-03-21, 15:55:26 | URL: http://equiss.blogg.se/

Du uttryckte dig lite klumpigt om du inte ville ha stora reaktioner.



Jag skulle inte heller köpt en häst som gått trav eller galopp om det inte fanns speciella omständigheter (så som att dess personlighet matchade perfekt med mig, så att vi hade blivit ett bra team), men du uttrycker det skarpt och då måste du räkna med skarpa kommentarer och reaktioner. That's it.


Elvira Johansson
PUBLICERAT: 2011-03-21, 15:56:59 | URL: http://ridahest.blogg.se/

Haha man får väl tycka vad man vill?

Håller med dig Heidi, travare är för travet och galopphästar för galopp, inte för ridning.


Mikaela
PUBLICERAT: 2011-03-21, 17:28:35 | URL: http://theunbroken.blogg.se/

Alldeles riktigt - alla har rätt till en åsikt och förvisso kan jag lista en massa olika som jag inte tycker om, för visst är det så att vi ALLA här har någon ras som vi tycker mindre om?

Iaf, hur som haver - älskar dig Heidi för ditt sätt att skriva! Gå mot vinden eller nåt! :)


Rebecca ♥
PUBLICERAT: 2011-03-21, 18:46:53 | URL: http://escana.blogg.se/

Alla har rätt till en åsikt men att beskylla andra människor för djurplågeri är förtal. Vill du föra en diskution så gör det på ett sakligt och moget sätt, så ska du se att du får samma bemötande tillbaka.


Yasmine
PUBLICERAT: 2011-03-21, 19:07:56 | URL: http://yassei.blogg.se/

Usch, tråkigt att du fick ta så mycket skit! Det är bara att kämpa på, man har egna åsikter. Alla tycker inte likadant! :)


Ida
PUBLICERAT: 2011-03-21, 19:55:51 | URL: http://idaerikssonsfoto.blogg.se/

Jag har inte lagt mig i denna diskussion förut, men nu känner jag att jag behöver få säga lite jag med.

Det du sa om raserna kanske var lite klumpigt formulerat. Jag tycker själv inte att travare är min typ, men jag vet att det finns guldklimpar då jag har ridit på den själv.

Dessutom bord du strunta i det kommentera som tar åt dig. Det skadar dig mer än du tror.


Linnea
PUBLICERAT: 2011-03-21, 19:58:19

Det är helt klart att alla har egna åsikter! Men det finns ju folk som tar åt sig. För vissa är deras ridtravare guld värda och ingen annan häst i världen skulle kunna ersätta den. Jag bryr mig egentligen inte om vad du tycker och tänker. Men du hade kunnat skriva inlägget på ett smidigare sätt. Inte tex att rida dressyr eller hoppning på en travare är djurplågeri.

Vill du skriva om raser, ta reda på riktig fakta och lägg sedan till en liten kommentar om att du inte skulle köpa en travare som ridhäst. Det räcker.




Danielle
PUBLICERAT: 2011-03-21, 20:26:32 | URL: http://daniellenarberg.blogspot.com

Hemskt vad alla ska ta åt sig.

Alla har rätt till sina egna åsikter,bara omoget att hoppa på dig.


amanda
PUBLICERAT: 2011-03-21, 20:43:24 | URL: http://amandastrandberg.blogspot.com

jag fattar verkligen inte vad som är problemet? Alla har ju sina egna åsikter, jag gillar inte att rida travare för jag tycker dom inte är ämnade för "vardagsridning" som riktig dressyr och hoppning. Men jag har ingenting emot dom. Jag har en kompis som hade en travare och jag ärligt talat brydde mig inte, om hon gillade den så fine, men jag hade inte gått och köpt mig en travare för att sitta och mata dressyr och hoppning på när man kan köpa en som är mer ämnad för det.

Så idiotiskt att hoppa på DIG när du bara har en åsikt som du skriver i en blogg som många läser, dom vill ju ha nånting att läsa om och det fick dom, var glad för det istället för att kalla henne djurplågare och shit! alla har rätt till att säga vad man tycker och tänker!

Väx upp nu människor!


Therese Jensen
PUBLICERAT: 2011-03-21, 21:36:40 | URL: http://livetenligttherese.webblogg.se/

Jag tycker bara att när du skriver så låter det lite som att du dömer ut ALLA fullblod och ALLA travare, och som när du skrev "vill man rida ordentligt får man köpa en riktig häst, inte en travare" det tycker inte jag man skriver för det får du att låta som att det är typ en leksaks häst eller något? Precis som det inte är en riktig häst? Sen har man en blogg med mycket läsare som ni har måste man tänka på sättet man skriver annars blir det lätt missförstånd och du får reaktioner som detta, sen dömer du ut alla fullblod som gått galopp det finns ju undantag det måste man tänka på, likadant med travare.


Rebecka
PUBLICERAT: 2011-03-21, 21:47:07 | URL: http://evasjohus.blogg.se/

Som ni redan vet hade jag travare under två år, något jag aldrig skulle vilja ha igen. Då är det verkligen inte för att jag inte tycker om travare, jag har inte mött någon annan häst med samma underbara psyke och lättsamhet som någon av de två travarna jag lärde känna. Men, jag har heller inte träffat på någon annan häst med svåigheter som dem.



Första hästen hade inkorrekt rörelsemönster och borrade så gott som ner bakhovarna i marken. Hon gick under smeknamnet jordfräsen och tro mig, det passade henne. Detta ger självklart stor risk för förslitningar i bakbenen och problem till allt vad samling heter.



Andra hästen var pigg, het och allt en travare anses vara, eller nej, jag hade också för lite kunskap. Men, trots detta hade hon inte blivit en bra dressyr/hopp häst, för hon hade inte förutsättningarna. Hon hade en hjärna som bara ville rejsa och hon ville göra det mesta på sitt sätt.



Jag förstår åsikten om att inte vilja ha travare, då jag aldrig skulle vända tillbaka till dem. De är fantastiska hästar, som har hjärtan av guld. Jag har inte tidigare mött någon häst som så gott som sprungit in i transporten, gått att duscha helt lös eller lyfter på hovarna innan hovslagaren ens kommit fram. Men, nej, som ridhäst är de inte ämnade.


Jennifer :)
PUBLICERAT: 2011-03-21, 21:50:16 | URL: http://ponyryttarna.blogg.se/

JAg förstår dig Helt Skulle Aldrig heller kunna köpa en travare!!



Har gjort ett inlägg på min blogg om dee ;P (Länkade:P)


Lamia / VINN BENLINDOR FRÅN KINGSLAND!
PUBLICERAT: 2011-03-21, 21:57:11 | URL: http://lamiamichelle.blogg.se/

Men åh herregud, jag trodde det förra inlägget var ett skämt. Klart man får tycka vad man vill, men att kalla alla för idioter osv var sandlådenivå.


Louise
PUBLICERAT: 2011-03-22, 13:46:14

Go Heidi!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: