2011-05-24  23:31:23

Ridpass - Arbetet.

Skrev ju om framridning för ett tag sen, och sen kom jag inte på något att kalla det som inte är framridning haha! Arbetet kallar jag det nu då...

Jag är ett stort fan av öppnor och slutor iställer för skänkelvikningar. Då jag hört att skänkelvikningar inte är bra för benen på hästen för det vinklas fel i stegen. Dock är skänkelvikningar mer lösgörande än öppna och sluta och därför gör jag det ändå ibland.
Öppna och sluta på rakt spår och på volt. Sen även förvänd öppna och sluta på volt är hur bra som helst! Förvänd sluta på volt är något jag ofta, ofta, ofta gör och det blir alltid bra resultat.

Jag jobbar mycket med att kunna reglera steglängden. Takt och tempo. Det är väldigt bra att kunna rida i alla möjliga olika takter och tempo. Länga, korta, öka, minska.

Skänkelvikning  gör jag oftast på öppna delen av volten.
Och massor med volter jobbar jag.
Mussepigg-övningen om ni har hört den.

Man kan göra på många olika sätt. Antingen bara trava igenom den som vanligt i båda varven, det blir mycket omställningar och volter. Men jag brukar piffa upp den med något. Som tex. Galopp ut i småvolterna. Eller kanske en halt eller övergång i omställningarna. Eller kanske någon skola i dom mindre volterna? Det finns massor av olika sätt att använda den på!
Bara så att alla fattar: Rider man i höger varv på den stora tex. så blir det ju vänstervarv i dom små volterna och tvärtom.

Jag försöker alltid få hästen att trampa på med bakbenen och inte hänga i tyglen (vilket många okänsliga ridskolehästar gärna gör). Har man en hängig häst så brukar jag nästan tänka passage eller piaff, med massa drivning och få upp hästen verkligen på bakbenen och så får man väl dra upp den lite, och sen när man lättar ska den bära sig själv och inte hänga, kan vara jobbigt, men det går om man verkligen försöker, sen får man väl hålla på ett tag lite till och från, man ska ju inte sitta och göra samma sak för länge heller om det inte funkar, utan gör något annat och börja om sen!

Fram och bakdelsvändningar är bra att jobba med.
Och även förvänd galopp som är stärkande.

Jag kommer nog göra något "ridpass-inlägg" mer. Med hur jag avslutar ett ridpass och ett med enkla hoppövningar om det kan vara intressant.

Får inte glömma att göra "alla mina..." inlägg också!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: